Ga naar inhoud
  • 0

Hoe een catalogus te maken.


Phil

Vraag

Hallo allemaal,

 

Via omzwervingen op het net ben ik vandaag op deze site terecht gekomen, en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Voor ons clubje (Hobby stamboom onderzoekers) probeer ik een archief te beheren. Zodoende ben ik in filemaker 10 advance begonnen een archief te maken om het zoeken naar bepaalde documenten te vergemakkelijken, daar de papieren ed. opgeborgen zijn in hangmappen. Elke map staat voor een bepaalde tak bv. map 1 = adellijke tak Booth. map 2 = de Boodt uit Brugge, enz. in elk van deze mappen komen verschillende onderwerpen voor bv. genealogieen, heraldiek enz. Elk onderwerp heeft een code bv. map 1: "AtB-G-1" of "AtB-H-1", map 2: "BuB-G-1" of "BuB-H-1", en elk onderwerp heeft een eigen tabel / lay-out.

Nu mijn vraag, vragen: hoe krijg ik het voorelkaar om in alle tabellen tegelijk naar een bepaald woord te zoeken en op het scherm te krijgen. Op welke manier krijg ik alle tabellen gesorteerd op mapnr. en code of hoe alle genealogieen op mapnr. dit om een catalogus te printen.

 

Met vriendelijke groet,

Phil

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
... elk onderwerp heeft een eigen tabel....

en

...in alle tabellen tegelijk naar een bepaald woord te zoeken....

 

Als dit is wat ik denk dat het is, dan is het antwoord: helaas, pindakaas...Dat gaat niet.

Maar misschien bedoel je het anders dan je hier zegt.

 

Ter verduidelijking: een tabel in FM bevat gegevens die via relaties met andere tabellen gerelateerd kan zijn, maar verder op zichzelf staat.

Gegevens van verschillende typen in verschillende tabellen stoppen is niet handig: je kan namelijk niet op 1 layout gegevens van meer tabellen weergeven (gerelateerde gegevens daargelaten).

Beter is het om in de tabel een onderwerp veld te maken dat voor de verschillende records met een verschillende aanduiding is gevuld. Alle gegevens staan dan in 1 tabel en zijn dus bij elkaar te tonen, maar kunnen worden onderscheiden door te sorteren of te zoeken op het onderwerp veld.

 

Ik hoop dat het wat duidelijk is....

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rmw,

 

Hartelijk dank voor de reactie.

Ik had al een vermoeden dat het niet zou lukken zoals ik het wilde.

Ga je raad opvolgen en alles in één tabel stoppen.

 

Is het dan ook mogelijk om bepaalde velden te verbergen?

Bv. onderwerp boeken heeft een veld "isbn nr." dit veld hoeft niet zichtbaar te zijn bij de andere onderwerpen.

Uit mijn vragen begrijp je misschien wel dat ik een totale leek ben op dit gebied.

 

 

M.vr.gr.

Phil

Link naar reactie
  • 0

Phil,

 

Naast de entiteit 'tabel' waarin de technische definitie is opgenomen, is er de entiteit 'layout'.

Dat is de weergave van het technische verhaal voor de gebruiker.

Wat je op die layout zet is helemaal aan jou. Dat kan alles zijn, maar ook niets.

De layout is altijd gekoppeld aan 1 tabel (eigenlijk aan een occurence, een weergave van de tabel in je relatiediagram)

Je kan zoveel layouts maken voor 1 tabel als je maar wilt.

 

Misschien leuk om hier eens doorheen te kijken.

 

Succes 8)

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

Misschien leuk om hier eens doorheen te kijken.

 

Ik heb de gebruikershandleiding, maar dat is voor een beginneling nog moeilijk te begrijpen.

Ben bezig om alles toch maar in één tabel te zetten. Denk dat dit voor mij makkelijker is.

 

Als ik je goed begrijp kun je in één tabel zoveel lay-outs maken als je wilt, en deze dan ook allemaal tegelijk kan doorzoeken op een trefwoord. En sorteren op map nr. enz.

 

Groet,

Phil

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...