Ga naar inhoud
  • 0

Distinct row in filemaker tabel


goosse

Vraag

Ik zoek de filemaker oplossing voor de distinct uit SQL.

 

Ik heb twee tabellen die aan elkaar gerelateerd zijn zeg maar rekeningtabel met unieke sleutel rekeningnummer en rekeningdetails met daarin ook het rekeningnummer nu alleen niet uniek.

Wat ik eigenlijk wil is alle rekeningdetails met een rekeningnummer dat niet in de rekeningtabel voorkomt maar als ik een zoekargument kan maken waardoor ik alleen de unieke rekeningnummers krijg te zien en

deze dan kan vergelijken met de rekeningtabel via een loop in het script vind ik het ook goed. Mooiste is als er een manier is om een TO te maken waarin alle rekeningnummers staan die wel in de rekeningdetails voorkomen maar

niet in de rekening tabel.

Als er iemand is die het probleem snapt en er ook nog een oplossing voor heeft houd ik mij aanbevolen.

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb mijn lichte twijfels of ik je probleem goed heb begrepen.

 

Je gebruikt het enkelvoud voor de unieke sleutel rekeningnummer.

 

Dan:

Je kunt een relatie aanmaken tussen je rekeningtabel en je rekeningdetails tabel gebaseerd op: het rekeningnummer =niet gelijk.

Hierop maak je een portaal en daarin staan nu alle niet unieke rekeningnummers.

 

Vr groet

Harry

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp wil jij de "orphans" uit je child-table identificeren (detail-records waar geen parent-record voor bestaat in rekeningen).

Je zou een calc veld kunnen maken:

Case (
IsEmpty ( detail_rekening::nummer ) ; 1 ; 0
)

En daar dan verder mee gaan.

Let wel, de calc zal unstored zijn, en het resultaat dus niet ge-indexeerd.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga dat calc veld vanavond proberen (zit nu op mijn werk) maar probleem is als volgt om het duidelijk(er) te maken

Tabel A bevat de volgende rijen met (sleutel)velden

1234

1111

2222

Tabel B bevat de rijen

1234

1234

1111

1111

3333

 

Liefst zou ik alleen de rij willen hebben met rij 3333 maar als ik alle unieke velden is het ook goed dus

1234, 1111 en 3333. Tabel B bevat nl duidenden rijen en het scheelt of je maar 6 rijen af moet of 6000.

Link naar reactie
  • 0

Dit werkt helaas niet voeg maar nog een extra rij toe aan tabel b waardoor er een dubbele sleutel ontstaat ook die krijg je 2 keer te zien.

Als ik het helemaal goed heb en in mijn voorbeeld is het nog anders want de sleutel van tabel A is uniek en dus krijg je niet een n:m releatie maar 1:n relatie en dat is net weer anders volgens mij.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...