Ga naar inhoud
  • 0

keuzelijsten maken


DeeJeePee

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ben een nog prille gebruiker van FM maar onderken de onbegrensde mogelijkheden. Ik ga nu een database proberen om te zetten van excel naar FM. Een hele boel dingen heb ik al onder controle of kan ik redelijk snel opzoeken (hier of in de FM bible). Maar ben nu toch al een tijdje naarstig aan het speuren naar de wijze waarop je (in mijn eigen bewoordingen) 'geneste' keuzelijsten kan maken. Ik zal dit verder toelichten.

 

Ik hou o.a. een (zeer) groot aantal webadressen bij t.b.v. een webportal. Nieuwe webadressen wil ik kunnen opnemen en aanvullen met een aantal kenmerken. Die kenmerken wil ik kunnen kiezen uit keuzelijsten die aan elkaar gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld: het eerste kenmerk is provincie dan moet er een keuzelijst verschijnen met de 12 provincies. Dat is natuurlijk eitje, maar nu komt het: het volgende kenmerk is gemeente, maar nu wil ik geen keuzelijst met 431 gemeenten maar een lijst die gemeenten presenteert aan de hand van de primaire keuze. Dus als provincie Drenthe wordt gekozen dan wil ik bij de lijst gemeenten alleen die van Drenthe zien. In totaal moet ik zo zo'n 6 geneste kenmerken aan elke url hangen. Lijkt me eigenlijk geen rocket science, maar ik kom er niet uit. Iemand hier ervaring mee :?:

 

groet Daan

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik zou de inhoud van de verschillende keuzelijsten in aparte tabellen stoppen. Als je de gemeentelijst maken moet je er voor zorgen dat er een sleutelveld in komt wat matched met de provincielijst. Bij elk record in de gemeentelijst krijg je dus ook een veld waar bijv. ZH staat voor Zuid-Holland. Deze ZH moet matchen met een veld in de provincielijst; hier moet dus ook ZH staan. Het kan natuurlijk ook met getallen of iets dergelijks, dus 1 is Zuid-Holland, 2 is Drente. In de gemeentelijst komt dan natuurlijk ook een 1 of 2 voor de desbetreffende records. Je kan nu een relatie leggen tussen de twee tabellen en alleen de gerelateerde records laten zien op basis van de keuze van provincie.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie bijdragen, maar dit was helaas niet wat ik bedoelde.

 

Waar het mij omgaat is om het vullen van nieuwe records. Even een voorbeeld, met de volgende tabel (die al gemaakt is): zie bijlage

 

De velden 2, 3 en 4 kenmerken het gegeven in het eerste veld. In veld 2 heb ik een dropdownmenu met de 12 provincies gemaakt. Nu wil ik in het derde veld een dropmenu met alleen die gemeenten van de provincie die in het tweede veld gekozen is. Ik kan uiteraard een dropdownmenu maken met alle gemeenten (431) maar die wordt dan veel te lang en geeft teveel kans op fouten en dus onwerkbaar. Dus als in veld 2 Flevoland gekozen is dan geeft het dropdownmenu in 3 een lijst met de zes gemeenten in die provincie. De inhoud van de dropdownmenu's beïnvloed elkaar dus. Althans dat is mijn bedoeling. In een website is dat eenvoudig te programmeren, maar ik dacht dat FM die mogelijkheid ook wel zou bieden met het uitgebreide instrumentarium dat beschikbaar is. Of vereist dit een bepaalde plugin?

 

Hoor graag meer van jullie,

Daan

voorbeeld.fp7

Link naar reactie
  • 0

De oplossing die Harry aanreikt, lijkt precies wat ik bedoel. Alleen is de werking me nog niet geheel duidelijk. De keuze in het ene veld bepaald inderdaad de keuzemogelijkheden in het tweede veld. Allen kan je uit de lijst in het tweede veld niet echt kiezen. Wat ik ook doe, steeds wordt de bovenste waarde uit de keuzelijst ingevuld. Ik zie niet direct de instellingen waar je dit kan aanpassen. Harry kan jij uitkomst bieden?

 

groet Daan

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...