Ga naar inhoud

Filemaker of 4D


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot de keuze van software. Kan iemand mij vertellen wat de voordelen of nadelen van FP ten opzichte van 4D software?

Binnen ons bedrijf willen we meer eigen applicaties maken die op onze toepassing toegesneden zijn. Verder willen we eigen mensen hier cursussen voor laten volgen.

 

Alvast bedankt voor een eventuele reactie!!!

Link naar reactie

Beide platformen ondersteunen RAD (Rapid Application Development) en beide platformen hebben een licentie beleid.

Als je applicaties maakt die voor 1 gebruiker zijn kan je deze zonder meerkosten deze verspreiden.

Ga je echter multi-user (of client-server) dan heb je extra kosten voor iedere gebruiker, je moet ten slotte een licentie voor Filemaker of 4D per gebruiker aanschaffen. Dit kan een kostbare zaak zijn.

 

Alternatieven zijn RealBasic (lastiger dan FM) of Revolution Studio (www.runrev.com). Beide ontwikkel omgevingen draaien cross-platform (MacOS, Windows, Linux) en beide kunnen makkelijk gebruik maken van MySQL en een hoop andere databases. En het zijn compilers, dat wil zeggen als je je code klaar hebt compileer je het en kan het (multiuser) gratis verspreiden. Dat scheelt een hoop licentiekosten. Als je je mensen toch nog moet trainen is Rev denk ik wel een hele goede keuze. Een andere keuze om Rev of RealBasic te gebruiken kan zijn dat je de data op meerdere manieren wilt gebruiken, MySQL wordt natuurlijk erg breed ondersteund en dus zijn koppelingen erg makkelijk te maken.

 

Ik begrijp dat dit een Filemaker forum is, en voor mensen die al met Filemaker werken is het vaak sneller/prettiger om iets in Filemaker te maken. Filemaker heeft ook wel een erg goede interface, maar de licentie kosten voor grotere groepen is gewoon erg prijzig.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...