Jump to content

Filemaker of 4D

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot de keuze van software. Kan iemand mij vertellen wat de voordelen of nadelen van FP ten opzichte van 4D software?

Binnen ons bedrijf willen we meer eigen applicaties maken die op onze toepassing toegesneden zijn. Verder willen we eigen mensen hier cursussen voor laten volgen.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie!!!

Posted

Beide platformen ondersteunen RAD (Rapid Application Development) en beide platformen hebben een licentie beleid.

Als je applicaties maakt die voor 1 gebruiker zijn kan je deze zonder meerkosten deze verspreiden.

Ga je echter multi-user (of client-server) dan heb je extra kosten voor iedere gebruiker, je moet ten slotte een licentie voor Filemaker of 4D per gebruiker aanschaffen. Dit kan een kostbare zaak zijn.

Alternatieven zijn RealBasic (lastiger dan FM) of Revolution Studio (www.runrev.com). Beide ontwikkel omgevingen draaien cross-platform (MacOS, Windows, Linux) en beide kunnen makkelijk gebruik maken van MySQL en een hoop andere databases. En het zijn compilers, dat wil zeggen als je je code klaar hebt compileer je het en kan het (multiuser) gratis verspreiden. Dat scheelt een hoop licentiekosten. Als je je mensen toch nog moet trainen is Rev denk ik wel een hele goede keuze. Een andere keuze om Rev of RealBasic te gebruiken kan zijn dat je de data op meerdere manieren wilt gebruiken, MySQL wordt natuurlijk erg breed ondersteund en dus zijn koppelingen erg makkelijk te maken.

Ik begrijp dat dit een Filemaker forum is, en voor mensen die al met Filemaker werken is het vaak sneller/prettiger om iets in Filemaker te maken. Filemaker heeft ook wel een erg goede interface, maar de licentie kosten voor grotere groepen is gewoon erg prijzig.