Ga naar inhoud
  • 0

Tellen hoe vaak een waarde voorkomt


MartinFM

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een database met bijvoorbeeld 5 records. Er is maar 1 veld, waarin per record een waarde staat van 1 t/m 3. Hoe kan ik nu eenvoudig een telling uitvoeren van hoe vaak bijvoorbeeld de waarde "1" voorkomt? Het ziet er dus zo uit:

 

record 1: 2

record 2: 1

record 3: 2

record 4: 1

record 5: 3

 

De waarde 1 komt tweemaal voor, dus in het nieuwe veld dat ik graag wil hebben moet de waarde "2" komen te staan. Het nieuwe veld mag ook in een andere, gerelateerde tabel staan (maar hoeft niet). Ik heb al wat geprobeerd met bijv. 'patterncount' maar die geeft geloof ik alleen weer of een waarde voorkomt, niet hoe vaak.

 

Ik hoop dat hier iets simpels voor is! Iemand een idee?

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Trikke,

 

Dank voor je reactie. Alleen: begrijp 'm niet helemaal. Want hoe weet ik nu wat ie telt? Telt ie alle records met waarde 1, of met waarde 2, of, .... Moet ik niet ergens aangeven dat het mij gaat om waarde 1?

 

Kun je het laten zie aan de hand van bijgevoegd voorbeeldbestandje?

 

Alvast mijn dank,

Martin

 

Edit: ik begrijp nu wat je bedoelt. Als ik het nieuwe veld in de lijstweergave gebruik werkt het idd goed. Alleen: ik wil graag de totalen in het kopgedeelte. Kan dat? Zie ook aangepast voorbeeldbestand.

Telling.fp7

Link naar reactie
  • 0

Dag Trikke,

 

Wederom hartelijk dank voor je inspanning! Jammer dat het niet 'zomaar' live kan :(

 

It happens dat er bij geen records bijkomen: ik importeer iets uit excel met ca. 80 records, en dat is het dan. Er gaat dus niets uit en komt niets bij. Ik heb wel een work around door voor het betreffende veld nog 5 subvelden aan te maken, waarin via patterncount steeds maar 1 waarde wordt opgenomen. Over elk van die 5 velden kan ik dan via een resumé wel een telling uitvoeren. Da's alleen wat meer werk om te bouwen, aangezien ik ca. 60 velden heb waarvoor ik dan dus 60 x 5 = 300 subvelden moet maken en 300 resumévelden. Gelukkig hebben we een lang weekend (in NL)... :wink:

 

In elk geval nogmaals dank!

 

Groet, Martin

 

Edit: het gaat overigens om de waarden 1 t/m 5 en niet 1 t/m 3, dit laatste gebruikte ik alleen als voorbeeld. Vandaar dus de 5 subvelden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...