Jump to content
  • 0

Tellen hoe vaak een waarde voorkomt

MartinFM

Question

Posted

Hallo,

Ik heb een database met bijvoorbeeld 5 records. Er is maar 1 veld, waarin per record een waarde staat van 1 t/m 3. Hoe kan ik nu eenvoudig een telling uitvoeren van hoe vaak bijvoorbeeld de waarde "1" voorkomt? Het ziet er dus zo uit:

record 1: 2

record 2: 1

record 3: 2

record 4: 1

record 5: 3

De waarde 1 komt tweemaal voor, dus in het nieuwe veld dat ik graag wil hebben moet de waarde "2" komen te staan. Het nieuwe veld mag ook in een andere, gerelateerde tabel staan (maar hoeft niet). Ik heb al wat geprobeerd met bijv. 'patterncount' maar die geeft geloof ik alleen weer of een waarde voorkomt, niet hoe vaak.

Ik hoop dat hier iets simpels voor is! Iemand een idee?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Trikke,

Dank voor je reactie. Alleen: begrijp 'm niet helemaal. Want hoe weet ik nu wat ie telt? Telt ie alle records met waarde 1, of met waarde 2, of, .... Moet ik niet ergens aangeven dat het mij gaat om waarde 1?

Kun je het laten zie aan de hand van bijgevoegd voorbeeldbestandje?

Alvast mijn dank,

Martin

Edit: ik begrijp nu wat je bedoelt. Als ik het nieuwe veld in de lijstweergave gebruik werkt het idd goed. Alleen: ik wil graag de totalen in het kopgedeelte. Kan dat? Zie ook aangepast voorbeeldbestand.

Telling.fp7

• 0
Posted

Dat kan niet in het kopgedeelte zomaar "live". Als er een waarde bijkomt, waar je toch van uit moet gaan in een database, dan zou je je kop moeten aanpassen.

Wel in subresumé, zie voorbeeld.

Om het in de kop te zetten zal je via een script de data in tekstvorm moeten gieten, die je dan in de kop kan tonen.

Telling.fp7

• 0
Posted

Dag Trikke,

Wederom hartelijk dank voor je inspanning! Jammer dat het niet 'zomaar' live kan :(

It happens dat er bij geen records bijkomen: ik importeer iets uit excel met ca. 80 records, en dat is het dan. Er gaat dus niets uit en komt niets bij. Ik heb wel een work around door voor het betreffende veld nog 5 subvelden aan te maken, waarin via patterncount steeds maar 1 waarde wordt opgenomen. Over elk van die 5 velden kan ik dan via een resumé wel een telling uitvoeren. Da's alleen wat meer werk om te bouwen, aangezien ik ca. 60 velden heb waarvoor ik dan dus 60 x 5 = 300 subvelden moet maken en 300 resumévelden. Gelukkig hebben we een lang weekend (in NL)... :wink:

In elk geval nogmaals dank!

Groet, Martin

Edit: het gaat overigens om de waarden 1 t/m 5 en niet 1 t/m 3, dit laatste gebruikte ik alleen als voorbeeld. Vandaar dus de 5 subvelden.

• 0
Posted

Een scriptje dat de resumé-data in de kop toont in een portaal...

1) Exporteer de resumevelden

2) importeer ze in een andere table

Zie voorbeeld.

Script zit nu onder een button, maar je kan het script integreren in je import script, of triggeren bij tonen van de layout, of...

Telling.fp7