Jump to content
  • 0

automatische invoer datum

Femca

Question

Posted

Hallo,

Is het mogelijk in filemaker om een datum automatisch in te stellen. Ik zou willen hebben dat de datum verschijnt in mijn layout telkens ik mijn layout open. Zodat ik dus zelf de datum niet telkens hoef in te voeren en aan te passen aan de datum op dat moment.

Moet je dit doen via auto enter? of Get(current date)? Of ben ik helemaal fout?

Alvast bedankt

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik zat met het zelfde probleem. Ik verbaasde mij overigens ook wel dat daar geen functie voor te vinden was die de datum altijd indexeerd.

Dus heb ik er maar een klein scripje aan gehangen dat wanneer ik naar de betreffende layout navigeer, dat dan ook de datum wordt ververst door:

"veld instellen" en dan "get (huidige datum)".

Is niet de meest sjieke oplossing maar het werkt wel.

• 0
Posted

wat is precies de bedoeling Femca, je zit op de goede denklijn?

Bij het aanmaken van een nieuw record kun je gewoon de datum automatisch in laten voeren met een auto enter.

Voor een wijzigingsdatum kan dat ook, je moet dan alleen natuurlijk wel wat wijzigen.

Als het alleen om de weergave van een datum gaat die dus niet vastgelegd wordt kan je een berekeningsveld nemen met als berekening de Get(CurrentDate) functie en bij opties aangeven dat het veld niet opgeslagen dient te worden, het is dan altijd de huidige datum.

Het is ook mogelijk om de datum als 'merge' symbool in je layout op te nemen (wel zorgen dat je het kader groot genoeg trekt zodat de hele datum getoond kan worden). Het symbool is //