Jump to content
  • 0

verschil uitgegeven offerte en werkelijke prijs

Tim

Question

Beste mensen,

Ik wil graag een database voor een productiebedrijfje opstellen. het bedrijf koop producten in, bewerkt ze en verkoopt ze.

In mijn database wil ik uiteindelijk de volgende dingen onderbrengen:

- adressenbestand,

- onderdelenlijst

- offertes

- bestellingen

- orderverwerking

- facturatie

voor het opstellen van een offerte maak ik gebruik van de adresgegevens uit mijn contacten en de onderdelenspecificaties uit mijn onderdelenlijst.

wanneer ik een offerte verstuur, en vervolgens in mijn onderdelenbestand de stuksprijs verander wil in mijn uitgegeven offerte niet de nieuwe prijs zien.

wel zou het mooi zijn om bijvoorbeeld in de kantlijn naast de het offerte blad voor mij zelf te kunnen zien, wat de oude offerte zou doen met de nieuwe prijzen. zodat ik altijd snel tot dit inzicht kan komen.

wanneer de opdracht verkocht is, wil ik geen vertekend beeld in mijn verkoopprestaties krijgen, wanneer ik prijzen in mijn onderdelen lijsten aanpas.

Heeft er iemand handige tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken / op kan lossen.

alvast bedankt,

Tim

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hee Dick, goed antwoord op zijn vraag :D

@Tim:

Gebruik voor de waarden (zoals prijzen en dergelijke) die niet mogen veranderen geen calculaties maar tekst / getal velden met een opzoek functie. Deze functies kan je instellen bij het definieren van je velden onder "opties". Het is redelijk basis Filemaker functionaliteit dus ik kan me goed voorstellen dat je in de handleiding en onder de helpfunctie precies kunt vinden hoe je dat doet als je er niet meteen uit komt.

Groet, Niels