Ga naar inhoud
  • 0

Calculatie en valuelist


idmix.be

Vraag

Voor zover ik begrijp kan een calculatieveld niet in een valuelist gebruikt worden omwille van (gebrek aan) indexering.

 

Hoe lossen de filemakercracks hier volgende probleem op ?

 

Ik heb een tabel contact, gebaseerd op twee tabellen ; persoon en onderneming.

Een contact is dus van het contacttype persoon of van het contacttype onderneming

 

In mijn tabel contact heb ik een calculatie veld c_VoornaamNaam dat naargelang het contacttype de naam van de onderneming invult of de voornaam en naam van een persoon.

 

Ik heb een tabel contactrelatie. Daarmee wil ik uitdrukken welke relatie een contact tov een ander contact heeft. Bijvoorbeeld leerling aan, werknemer bij, werkgever van ) Niet te verwarren met contactfunctie (bijvoorbeeld zaakvoerder, leerkracht, ...), waar ik later nog verder mee zal gaan.

 

Concreet is vanuit tabel contact via de ID_contact een relatie gelegd met de tabel Contactrelatie::_fID_Parent

Mits een valuelist gebaseerd op relatietypes wil ik in een portaal (gekoppeld aan contacrelatietabel) op de layout van mijn contact (dus gekoppeld aan de contacttabel) aangeven dat

 

ID_Contact = 3 (bv: Jane Public) ---> ID_Contactrelatie = 2 (is leerling aan) ---> _fID_Child 1 (hogeschool xyz)

 

Mijn _fID_Child zou dan een valuelist moeten worden, gebaseerd op de ID's van contacttabel met weergave van een tweede veld, nl. de calculatie van de naam. En daar loopt het dus mis.

Ik zou een lookup kunnen gebruiken ipv een calculatieveld, maar dan ben ik natuurlijk niet altijd zeker dat mijn lookup up to date is.

 

Bestaat er een mogelijkheid om het calculatieveld toch te gebruiken ? Of wat is de beste (future proof, performant, zonder al te veel workarounds, ...) oplossing om een fijne werkende valuelist te krijgen ?

 

Thanks again voor jullie input.

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zit er wel een addertje onder het gras bij deze methode.

 

Als ik het goed snap, gebruik je bij deze methode de valuelist om FM te dwingen de relatie te gebruiken ondanks dat deze niet ge-indexeerd is.

Maar als je in een script deze relatie gaat gebruiken loop je het risico dat het dan niet werkt.

 

Nogmaals, ik weet het niet zeker, maar dat zou je moeten testen. Als je alleen gebruik maakt van valuelisten, zo het geen probleem moeten zijn.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat ik meestal doe is een script(stap) maken wat de inhoud van het berekende veld in een normaal tekstveld zet. En over dat normale tekst veld de relatie leggen. Dan werkt het altijd.

 

Dat script kan je dan op een bevestigingsknop zetten. Of een scripttrigger op de velden voornaam en achternaam, wat geactiveerd wordt als het veld opgeslagen wordt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...