Jump to content
  • 0

Layout wijzigd zichzelf

Jeffrey

Question

Posted

Ja hoor ben ik weer!!

nu ik veel bezig ben met filemaker, gebeurd me de hele tijd iets irritants. Ik heb een aantal selectierapporten gemaakt. Nu is het al een aantal keer gebeurd dat wanneer ik het programma gesloten heb en weer opstart, het rapport niet de juiste weergave heeft. Wanneer ik dan een nieuw rapport(layout) maak, dan wijzigen alle rapporten zich weer in de juiste weergave????? Hoe kan dit???? Ben ik een optie vergeten of zo??? snap het nie.... :(

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Jeffrey,

No offense, maar neem eens rustig enkele uurtjes de handleiding door. Je moet eerst vertrouwd raken met begrippen als

-records

-modes

-layouts

-fields

-scripts

-...

Je moet een databank proberen voor te stellen als een fichebak, waarin een record een fiche is, een layout hoe deze fiche wordt weergegeven, een mode wat je aan het doen bent (bladeren "browse", zoeken "find", ontwerpen "layout", tonen "preview", een field een vakje is waarin je iets kunt invullen...

Als je deze basisbegrippen onder de knie hebt, kun je volgende stappen ondernemen. Ik ben echt bereid je hulp te bieden, maar ik vrees dat met vraag en antwoord het véél meer tijd in beslag neemt alvoor je vertrokken bent. En eens vertrokken is er geen weg terug, geloof me. Ik heb het geluk FM sinds het prille begin te gebruiken, toen was er nog helemaal niet zoveel mogelijk en werden de nieuwe functies ons met mondjesmaat toegediend, nu is het natuurlijk al een hele brok; daarom is het zeer belangrijk dat je begint bij het begin. En dat staat allemaal mooi in de handleiding.

mvg,

Stef

• 0
Posted

He stef,

ik heb de handleiding inmiddels al doorgenomen en ook een extra boek aangeschaft voor extra uitleg. Wat een database is weet ik wel, omdat ik aardig wat ervaring heb met Microsoft Acces. Helaas is FM niet precies het zelfde en loop ik tegen wat probleempjes op zoals dat wijzigen van de layout. Ik heb natuurlijk voordat ik hier mijn vragen post, de boeken er al op nagekeken en kan er helaas niets over vinden.

Kun je me niet een klein hintje geven over wat het kan zijn??

• 0
Posted

Je vraagt een klein hintje. Dat geven we graag, maar zowel Stef als ik begrijpen totaal niet wat je eigenlijk vraagt. FileMaker gebruikt niet alleen de algemene database-terminologie (die we ook aantreffen bij andere programma's), maar het heeft ook zijn eigen taal(tje). Laten we dat maar FileMakerees noemen. Als we allen dat taaltje gebruiken, dan verstaan we elkaar en weten we waarover we het hebben. Maar uit jouw vraag kunnen we echt niets opmaken: we weten echt niet wat je bedoelt met een selectierapport, en evenmin wat je wil zeggen als je het hebt over een rapport dat zich wijzigt in de juiste weergave.

Zelfde raad dus als vorige keer: terug naar het handboek!

PS Nog een klein voorbeeldje: Access werkt met tables, een woord dat vaak terugkomt in FileMaker-vragen gesteld door (ex-)Access-gebruikers. FileMaker kent dat begrip niet als dusdanig. In heel Nederland en op één plaats in Antwerpen is een Haagsche kakker een lekkernij. Overal in de rest van de Nederlandssprekende wereld is dat iets vies.