Jump to content
  • 0

Velden copieren?

HarryR

Question

Posted

Is er een handige methode om velden vanuit de ene database naar een andere te kopieren. Of moet het echt met de hand worden ingeklopt.

Ik heb in een database een aantal ingewikkelde berekeningsvelden gemaakt en wil die in een andere database gaan gebruiken.

Ben benieuwd naar de reacties: zag deze site in de comp.databases.filemaker staan!

Bedankt voor reacties.

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Met velden bedoel je waarschijnlijk velddefinities.

Binnen FileMaker bestaat geen voorziening om velddefinities te importeren vanuit een andere FileMaker-databank. Wat wél kan is het aanmaken van een kloon, een lege versie dus van het (bron)bestand (die optie vind je onder File - Save as). Die kloon kan je dan een andere naam geven, zodat je een nieuwe (andere) databank hebt met dezelfde velddefinities. Overtollige velden kan je dan deleten (sommigen beweren dat dat niet mag, maar dat is onzin), en je kan er nieuwe bijmaken.

Als deze operatie je te ingewikkeld lijkt, dan kan je voor calculatievelden de (soms complexe) formules gewoon koipiëren (CTRL of Command C) en ze daarna plakken in het formulevenster van de andere databank.

Ik zou het graag horen als er nog andere methodes bestaan.

• 0
Posted

Ik kwam dit in comp.databases.filemaker tegen:

------

I recently did just this. What I have found most expedient is to export

BOTH databases into a single excel file (though you may have to deal with

limits on number of fields depending on your database) and then use the

File:Open command in Filemaker to open the excel file. All the field names

will then be exactly the same as they were in the original files. Next,

you'll have to copy and paste the fields, buttons, text, etc. What works

best there is to place a rectangle object in the upper corner of the

to-be-copied layout, select all, and paste into the new database layout.

When you paste, move the whole selection so that the rectangle object is up

in the same corner, delete the rectangle, and voila, everything is exactly

the way you originally designed. Of course, relationships, calculations,

scripts, etc. will have to be redefined or imported, but at least you won't

have to re-define every field and re-design every layout.

Fred

-------

Heeft iemand hier ervaring mee?

Harry

• 0
Posted

Het is mij helemaal niet duidelijk wat hiervan de bedoeling is, zeker niet als ik refereer aan de oorspronkelijke vraag, waarvan het vierde woord "handige" was...

Bovendien is deze "via Excel even omlopen"-methode enkel goed om de veldnamen over te nemen en stelt de auteur zelf dat alle velddefinities dan nog moeten gekopieerd worden. We geraken dus verder van de oplossing, i.p.v. dichterbij.

• 0
Posted

Ik heb hier ook al vanalles voor geprobeerd en wat mij de handigste methode lijkt

(tenminste wanneer het om een groot aantal velden gaat en je over Adobe Acrobat beschikt) is om de velddefinities te 'printen' als een Pdf-file.

Als je deze Pdf-file vervolgens samen met je nieuwe database opent kan je de velddefinities uit de pdf-file copieren en vervolgens in de lege velddefinities van je nieuwe database plakken.

Het blijft omslachtig maar als je slechts een deel van de velden uit de oude database nodig hebt, blijft dit voor mij een aanvaarbare oplossing. :?

• 0
Posted

De eenvoudigste methode is misschien deze:

Stel dat je de velddefinities van bestand A wil kopiëren naar bestand B.

Open bestand A met FileMaker 5.0 en ga naar Define Fields om je velddefinities te zien. Open bestand B met FileMaker 5.5, uiteraard in een ander venster en open ook hier de velddefinities. Plaats de twee vensters naast elkaar en het CTRL-C / CTRL-V spel kan beginnen. Ik werkte vroeger vaak op die manier met twee PageMakers, in de tijd toen de dieren nog spraken en het niet mogelijk was meer dan 1 bestand te openen. Dat ging zelfs met één PageMaker waarvan je een kopie maakte die je dan bijv. PegeMaker noemde, of wat dan ook. Ik weet niet of zoiets vandaag nog kan.

Proberen maar...

• 0
Posted

Dag Harry

(veel gele bolletjes vandaag, want de klein manne zijn er)

Ik had geschreven: "Proberen maar...". Misschien had ik het beter zelf eerst geprobeerd, want je hebt gelijk: 5.0 en 5.5 verdragen elkaar blijkbaar niet :cry: . 5 naast 4 is geen probleem :lol: , en 5 naast 6 waarschijnlijk ook niet :?: . Op die manier zou het toch gaan... misschien :?: .

Gisteren heb ik nog een aantal tekstobjecten gegroepeerd gekopieerd vanuit versie 4 en dan geplakt op een lay-out in versie 5. De tekst bleek mooi te verschijnen :) , maar kon niet meer gewijzigd worden :cry: : de tekst was gewoon veranderd in een picture...