Ga naar inhoud
  • 0

email versturen mbv apple mail


DTPerry

Vraag

ik gebruik fm6 onder osX met eudora om mail te versturen vanuit fm.

nu wil ik de overstap maken naar apple mail en heb het volgende probleem:

 

in het To adres worden <> om het adres gezet. als ik de mail verstuur en/of ophaal staat de geadresseerde er meerdere keren in. (ps hij verstuurd maar een mailtje)

 

misschien is het geen FM probleem, maar heeft iemand anders ervaring of zijn de <> er vauit FM uit te slopen???

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wacht even, een en ander is mij niet helemaal duidelijk blijkbaar :

 

Jij verstuurt vanuit FM emails die terecht komen in Apple Mail ?

Dus dan komen je emailadressen ook uit FM, bvb uit het veld Emailadres ?

 

die substitute zal niet werken want het is fm die ze erbij zet. (ze staan niet in mijn veld)

 

in welk veld staan ze niet ? die < > zie je toch enkel maar in Apple Mail ? (in wat jij noemt het TO-adres)

Link naar reactie
  • 0
das dus nie netjes

Ik heb inmiddels hetzelfde vastgesteld.

 

Het is niet netjes, maar gelukkig komt het e-mailtje maar 1x aan.

 

want het is fm die ze erbij zet.

Ik vermoed dat het niet zozeer met FileMaker te maken heeft, maar met de manier waarop Apple Mail de aangeleverde gegevens interpreteert. Het is dus niet FMP die de punthaken erom zet, het is Apple Mail.

 

Als ik hetzelfde script gebruik, maar naar een ander e-mail-client stuur, dan gaat het namelijk wel OK.

 

Ik heb nog geen manier gevonden om te vermijden dat Apple Mail de punthaken (<>) om de aangeleverde gegevens zet :(

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hetzelfde soortgelijk probleem.

 

Filemaker 6.0Nv4 onder MacOS 10.2.8 met mail 1.2.5 (V553)

 

In een bestand maken wij records aan met belangrijke mededelingen die we later nog terug kunnen zoeken. Om deze bij iedereen onder de aandacht te brengen mailen we deze na aanmaak aan iedereen.

 

Om dit te doen heb ik een script gemaakt. Alle mailadressen worden in de stap "stel veld in" ingevoerd in een veld emailadressen.

Dan toon een aangepast dialoogvenster alle adressen in een veld zodat je namen kan weghalen of toevoegen (Deze stap heb ik eigenlijk ingebouwd om dit probleem uit te proberen)

Daarna stuurt de stap post verzenden alles naar het mailprogramma

Wanneer ik in het dialoogvenster het complete veld leegmaak krijg ik toch nog een keer of 3 alle adressen in apple mail :roll:

 

Maar ook outlook express doet hetzelfde of iets sootgelijks onder MacOS 9.2.2

 

Ik heb het zoeken naar een oplossing voor dit probleem eigenlijk opgegeven.

of ik gebruik nu een ander script met een tekst veld (calculatieveld) waarin alles wordt samengebracht voor het sturen van een URL (maar dan komt alle tekst van het onderwerp weer niet nettjes over)

of ik maak het to veld weer leeg en type de adressen opnieuw

 

Als iemand echter weet waar de fout zit

Link naar reactie
  • 0
Ik heb nog geen manier gevonden om te vermijden dat Apple Mail de punthaken (<>) om de aangeleverde gegevens zet :(

Inmiddels zijn we weer wat verder in de tijd. Wat wel lukt, om een goed e-mail-adres in Apple Mail te krijgen, is in FileMaker niet de scriptstap "Send Mail" te gebruiken, maar in plaats daarvan de "Open URl"-scriptstap te gebruiken met als url "mailto:naam@adres.nl".

 

Dit wordt door Apple Mail WEL mooi opgepakt.

 

Maar ik vermoed (ook Henk's antwoord gelezen hebbende) dat de Open URL-scriptstap wel een aantal beperkingen heeft qua onderwerp en body.

Link naar reactie
  • 0
mailto:rony@adequaat.be?subject=reactie_clarify?body=hier staat mijn tekst

een klein foutje, na het eerste ? moet je &-tekens gebruiken.

je kunt ook cc en bcc gebruiken en meerdere email-adressen door een scheiding met een ', ' (komma en spatie)

 

in de body kun je enters kwijt door het gebruik (substitute) van %0A

dit laatste blijkt echter niet helemaal goed te werken bij mijn testjes.

door ook de spaties door %20 te substituten ging het beter

 

ik las over een max van 255 tekens maar daar had ik geen problemen mee

 

waarschijnlijk moet ik dus alle vreemde karakters gaan HTMLen.

ik zoek nog wel even verder.

 

thxs voor de tips

 

outlook express doet hetzelfde

ik heb jaren EUDORA gebruikt wat onder osX altijd heeft gewerkt

Link naar reactie
  • 0

Misschien doet het volgende niet helemaal ter zake ... maar misschien ook wel weer (moeilijk hé).

 

Het is namelijk zo dat ook vanuit bv. REALbasic met het simpele ShowUrl commando dat ook iets als mailto:rony@adequaat.be?subject=reactie_clarify&body=hier staat mijn tekst dit niet goed door Mail.app wordt geintrepreteerd. Bestemmeling, onderwerp en body wordt niet goed, of helemaal niet, goed overgenomen door Mail.app

 

Zoals gezegd, misschien niet ter zake doende ... maar het kan er wel op wijzen dat Mail.app niet netjes de standaarden (RFC's) volgt.

 

TLM

Link naar reactie
  • 0
das dus nie netjes

 

Wat AppleMail doet is een adres altijd laten zien in de vorm van een leesbare naam en een email adres. De leesbare naam wordt op basis van het aangeboden email adres opgzocht in het adresboek. Als het email adres daar niet aanwezig is, wordt het email adres zelf als leesbare naam neergezet.

De beste oplossing is het email adres inclusief leesbare naam eerst exporteren naar het adresboek, waardoor het tonen van de leesbare naam netjes verloopt.

 

En hoe exporteren we dan naar het adresboek? Daarvoor zijn tools.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0
Wat AppleMail doet is een adres altijd laten zien in de vorm van een leesbare naam en een email adres. Als het email adres daar niet aanwezig is, wordt het email adres zelf als leesbare naam neergezet.

rmw

Correct. Apple Mail wil absoluut die notatie naam+emailadres gebruiken.

 

Het echte probleem is dat hier geen RFC over is, dus elke email client doet maar wat hij wil (voor zover populaire email clients überhaupt RFCs volgen), en je moet het dus voor elke (versie van) email client weer net een tikje anders maken.

 

DF

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...