Jump to content
  • 0

Bollen-lettertype

Max

Question

Posted

In onze applicatie zijn er verschillende layouts met een veld waarin de gebruikers een wachtwoord moeten intoestsen. Teneinde te vermijden dat anderen kunnen 'meekijken' tijdens het intoetsen van dit wachtwoord heb ik voor de tekstkleur dezelfde genomen als de achtergrond, namelijk wit. Is eigenlijk niet ideaal omdat men niet kan zien hoeveel karakters (reeds) ingetoets werden.

Bestaat er een lettertype die alleen bollen (of vierkantjes, of sterretjes, ...) weergeeft en die voor dit veld gebruikt kan worden?

Of heeft er iemand een andere suggestie om identische karakters te laten verschijnen bij het intoetsen van het wachtwoord?

PS: De toepassing draait zowel op MacOS (8 & 9) als op Windows (95, 2000 & ME)

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dag Max,

Al een goede reden om FM6 te gebruiken:

dankzij de nieuwe functie "show custom dialog" kan je dit op een professionele manier verwezenlijken!

Anders is het zoeken geblazen, ik heb me er eens op toegelegd, niets gevonden, en heb dan voor de simpele weg gekozen: lettertype dezelfde kleur maken dan de achtergrond.

mvg,

Stef

• 0
Posted

Een andere mogelijkheid die ik al eens gebruikt heb, is om een speciale layout te maken met daarop de afbeelding van een toetsenbord dat met de muis bedient moet worden waarbij je voor elke toets een script schrijft dat het volgende uitvoert;

Voorbeeldscript voor toets 'A'

> SetField[LayoutPW("x")]

> SetField[EchtPW("A")]

Het veld "layoutPW" is het veld dat de gebruiker op de toetsenbordlayout

te zien krijgt en EchtPW is het veld dat het echte paswoord verborgen houdt.

De gebruiker krijgt bij ingave enkel "xxxxxx..." te zien terwijl het reele paswoord

toch bewaard wordt.

Een bijkomend voordeel is dat je vermijdt dat de gebruiker "special" karakters gebruikt. Je maakt namelijk enkel scripts aan voor karakters die toelaatbaar zijn.

• 0
Posted

Kleine rechtzetting

Het script moet er dan als volgt uitzien:

Voorbeeldscript voor toets 'A'

> SetField[LayoutPW(LayoutPW & "x")]

> SetField[EchtPW(EchtPW & "A")]

• 0
Posted

"Balletjes-lettertype" -> Dotsfmp van MarceldB is voor mij DE oplossing.

Bedankt Marcel voor de medewerking. Alle anderen natuurlijk ook voor hun suggesties.

Max

• 0
Posted

Het nadeel van dit systeem is dat het speciale lettertype moet aanwezig zijn op de computer, en daar heb je als ontwikkelaar geen controle over, tenzij bij een installatie via CD of zo. Als het FileMaker-bestand ooit naar een andere computer gekopieerd wordt, dan sta je daar!

Misschien zijn we dan beter af met de oplossing van Brian Dunning: hij stelt voor om het wachtwoord onleesbaar te maken door een zeer kleine font-grootte te gebruiken gecombineerd met alle mogelijke instellingen zoals bold, italic, underline, superscript enz. Dan verkrijg je ook onleesbare dingen, terwijl je het met een gewone Arial zou kunnen klaren.

Stefs voorstel lijkt me ideaal, tot natuurlijk iemand dat bestand opent met een oude FileMaker 5.0 of 5.5. Dan lukt het niet meer.