Jump to content
  • 0

Opstarten filemaker developer 6 duurt erg lang.

Wim Bongertman

Question

Een vraag waar ik niet uit kom.

Het opstarten van filemaker developer 6 op mijn celeron 1200 pc met windows xp prof. op mijn zojuist opgestarte pc, duurt plm. 25 / 30 seconden. De tweede keer opstarten van Filemaker gaat veel sneller, maar dan staat een gedeelte van de gegevens vermoedelijk nog in de cache. Volgens mij moet dit veel sneller kunnen.

Ter informatie: netwerk protocollen zijn uitgeschakeld. Op het scherm blijft maar steeds de tekst staan "Initializing"

Het opstarten van filemaker op mijn portable pc (een pentium 2 met windows 98) gaat binnen 4 seconden.

Mijn pc beschikt over flink veel geheugen, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Filemaker is gewoon geinstalleerd zonder rare toeters en bellen.

Heeft iemand een tip?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Geen plugins in gebruik. Verder heb ik weinig bijzondere fonts in gebruik. Het is voor mij vooral verbazingwekkend dat een relatief langzame portable (pentium 2 - 300) Filemaker 6 veel sneller opstart als een pentium 3 - 450 met windows 98, of een Celeron 1200 met windows XP. Een "koude" start van filemaker duurt op de Celeron, 8 keer zo lang als op de veel langzamere portable. Na een hernieuwde start staat een deel van de informatie uiteraard in de cache, maar dan nog is de portable veel sneller. Tijdens het gebruik van de database, dus na het opstarten, is de Celeron uiteraard VEEL sneller, het gaat dus uitsluitend om het starten van Filemaker. Hiervoor kan ik de verklaring niet vinden.