Jump to content
  • 0

Ondersteunt FM 7 scrollen?

Timotheus

Question

Net een FM-document aangemaakt met FM 6, en nu merk ik tot mijn verbazing dat deze versie het scrollen niet ondersteunt. Klopt dat inderdaad, "or am I missing something"? En als dat inderdaad klopt, is scrollen in FM 7 dan wel mogelijk? Zo ja, dan zou dat voor mij een reden zijn om FM 7 aan te schaffen, want aan het gemak van mijn scrollwiel ben ik bijzonder gehecht.

N.B. Ik werk niet met windows, maar met Macintosh. OS X.3.5.

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik heb het antwoord inmiddels zelf al gevonden, in een recensie. En dat antwoord is helaas NEE. Buitengewoon merkwaardig, dat een programma met zoveel geavanceerde functies zo iets simpels, zo iets 'normaals' en zo iets populairs nog niet ondersteunt.

Enfin, wie weet bestaat daar weer een of andere zwaarwichtige technische reden voor.

• 0

Ik werk meestal op Windows, dus scrollen werkt bij mij wel. Ik ben echter blijkbaar te veel gewend aan de funktionaliteit van andere programma's: als ik scroll, verwacht ik dat de pagina die te groot is voor het beeldscherm omhoog of omlaag rolt. Helaas: in FM ga je van record naar record met het scrollwieltje.

Ja, het werkt, maar in de praktijk heb ik er niet veel aan, dat scrollen, moet ik zeggen.

• 0

De recensie waar ik op doelde stond in een recent nummer van de Macfan, het tot nog toe enige Nederlandstalige Apple-blad. Daarin wordt inderdaad gezegd dat scrollen ook in FM 7 niet mogelijk is; althans niet op de Mac.

Maar nu krijg ik een bericht van een buitenlandse collega, die ook op een Mac werkt, en die beweert dat dat wèl mogelijk is. Ik citeer:

"And in FM you can scroll of course, just create different layouts. There are two basic layouts that can be scrolled nicely, tables like spreadsheet tables and lists, try both".

Nu weet deze persoon doorgaans heel goed waar zij het over heeft, dus dit brengt mij weer aan het twijfelen. Kan iemand hierover het verlossende woord spreken?

• 0

Het is heel simpel, Timo: scrollen in FileMaker gaat op record-niveau. Je scrolt door je records.

Als je schermt bestaat uit meerdere records, zoals in list of in table-view, dan scrolt je scherm door je records en daarmee door je scherm.

Als je scherm bestaat uit 1 enkel record, zoals in form-view, en je layout is groter dan het aantal pixels wat je kan tonen, ook dan scroll je door je records. Het lijkt alsof de inhoud van je scherm stilstaat: je ziet echter wel de gegevens veranderen.

Hmmm, misschien heb ik het toch niet zo duidelijk uitgelegd. Het laat zich ook eigenlijk het meest eenvoudig demonstreren. Ik wil het je graag laten zien op de komende Clarify-bijeenkomst, als je in staat bent om te komen ...

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1988 - 4de Clarify Confituursessie: 13 november 2004

Het wordt je vanzelf duidelijker als je wat meer met FileMaker hebt gewerkt, hoor. Als vuistregel kun je wel gebruiken dan je layouts die je in form-view wilt presenteren, beter NIET groter kunt maken dan de schermresolutie waar je de layout voor bedacht hebt.

Wil je bijvoorbeeld op A4 afdrukken, overweeg dan 1 layout voor het invoeren van de gegevens: een layout die je goed op werken-op-beeldscherm kunt afstemmen, en 1 layout die je maakt om de ingevoerde gegevens af te drukken.

Op de invoer-layout maak je dan een knopje "Afdrukken" waarmee je de gegevens heel netjes kunt afdrukken op de layout die daarop gemaakt is.

• 0

Maar beste Sanne, ik heb een document dat in "Browse mode" en "Table view" bestaat uit drie kolommen met elk zo'n vijftienhonderd cellen. Materiaal genoeg om eens lekker door te scrollen, zou je zo denken. Maar hoe energiek ik het scrollwieltje van mijn muis ook beweeg, de kolommen blijven stokstijf staan zoals ze staan. De enige manier om verticaal door het document te bewegen is via klikken in de buis met de blauwe bel.

En heel aardig dat je me uitnodigt voor de Filemaker-bijeenkomst, maar het lijkt me beter om dat uit te stellen tot het moment dat ik enige vertrouwdheid met FM heb opgebouwd … …