Jump to content
  • 0

De dag die een week duurde. Of de week die een dag duurde. ?

Durk

Question

Ik heb weliswaar een thread (over FileMaker 6 overigens, vandaar dat ik me verstout een nieuwe thread over dit onderwerp te openen, misschien werkt het in 7 toch weer net even anders) gevonden, die ook over de funktie WeekOfYear gaat, maar die me eigenlijk niets wijzer maakt, omdat ik simpelweg de logica niet begrijp.

Ik maak een simpele kalender in FileMaker 7.

Velden:

Calculation = WeekOfYear (datumpje)

Calculation = WeekOfFiscalYear (datumpje)

Date: datumpje

Laat in tabelvorm zien, voeg records toe, geef datums in, laat FM de week berekenen.

Wat zien ik?

datum              WeekOfYear        WeekOfFiscalYear
30/12/2004            53                            53
31/12/2004            53                            53
01/01/2005             1                            53
02/01/2005             2                            53
03/01/2005             2                             1

(ik laat mijn WeekOfFiscalYear bij 2, maandag dus, beginnen)

Welnu, zelfs als dit volgens FileMakers Help correct is

Fractions of weeks occurring at the beginning or end of the year count as full weeks, so the WeekOfYear function returns values 1 through 54.

is dat volgens mij gewoon fout. Welke week heeft er nu maar één dag? Bovendien zie ik op alle kalenders die in mijn kantoor hangen echt dat de eerste week van 2005 op maandag 3 januari begint. Zodat WeekOfFiscalYear dan blijkbaar de juiste zienswijze lijkt te zijn. Waartoe dient dan WeekOfYear?

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

WeekOfYear levert de amerikaanse weeknummering en WeekOfYearFiscal de europese.

Het verschil zit in een aanname dat een week niet minder dan 7 dagen kan bevatten (europees)

De amerikaanse versie zet 1 januari altijd in week 1, ongeacht of de volgende dag wellicht al in week 2 valt.

rmw

Edited by Guest
  • 0

Ah! Op die fiets!

Dat had wel eens in de Help gezet mogen worden. Hoe kunnen wij Europeaantjes nu bevroeden dat die Amerikanen zelfs een andere tijdrekening gebruiken, naast hun malle inches, ounces en dergelijke. (Het verklaart overigens wel waarom ze daar nog met middeleeuwse ideeën lijken rond te lopen ;))

Dank voor de info :)