Jump to content
  • 0

Tekst met <<veldinhoud>> uit gerelateerd bestan

Marc Broers

Question

Nu ik het fenomeen 'globaal veld' even in de ban heb gedaan en mijn toevlucht heb genomen tot een extra gerelateerd bestand genaamd 'settings.fp5' (hoe verzin ik het he?) doet zich een probleem voor dat ik al langer en vaker maar niet opgelost krijg.

In een stuk tekst wil ik de inhoud van een veld uit een gerelateerd record (dus uit een gerelateerd bestand tonen dmv de opmaakcode <>. Op dezelfde wijze de inhoud van een veld uit een gerelateerd bestand tonen kan niet. Of toch wel?

En als dat inderdaad niet kan: hoe lossen jullie dat dan op (ik dan met het in de tekst slepen van een veld enzovoort, maar da's onhandig qua opmaak!)?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Qué?

Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met merge fields vanuit een related file. Dit is natuurlijk Engels - weet ik wel - maar het is tenminste FileMaker-Engels, en zo verstaan we elkaar. Dat kan ik van de vraagsteller helaas niet zeggen.

Marc, wil je je vraag eens opnieuw formuleren?

Bedoel je met "een stuk tekst" een tekstobject?

En wat betekent "op dezelfde wijze"? Over welke wijze zou je het dan eerst gehad hebben?

En wat is een probleem dat je "al langer en vaker maar niet opgelost krijgt"? Is dat een probleem dat zich steeds herhaalt ("langer") en dan nog met een hogere frequentie ("vaker")? Waarom heeft niemand je daarmee vroeger al geholpen?

Misschien is het hiermee opgelost:

Dit is tekst van een tekstobject en hier volgt nu de naam van een automerk vanuit de databank Merken: wij rijden graag met een <>

en daar verschijnt dan iets als Opel of Ford of Toyobishi.

• 0

Sorry, maar naar nu blijkt heb ik mijn vraag gesteld zonder de naam van de bedoelde functie te kennen.

Ik zal het (kort) anders uitleggen.

In een layout (bijvoorbeeld van een standaardbrief) plaats ik tekst (tekstobject). In die tekst kan ik de inhoud van een veld tonen door te refereren aan dat veld met: <>.

Zo kan je bijvoorbeeld een briefje maken dat begint met:

Beste <> <> <>,

Ik wist niet (weet nu wel) dat het hier gaat om de functie van de merge fields. Samenvoegvelden.

Tsss. Ik :oops: me wel maar troost me met de gedachte dat ik een beginner ben (blijf?)

Je hebt mijn poging om de vraag te formuleren goed begrepen.

Want je antwoord heeft me prima geholpen. Sterker: ik heb het al toegepast: <>

Ondanks het feit dat dit bestand de extensie ".fp5" heeft wordt deze niet in het samenvoegveld gebruikt. Heeft dit nog een speciale reden?

En om in te gaan op je vraag waarom niemand me vroeger met dit probleem heeft geholpen:

1. Voor wat betreft het gebruik van Filemaker voel ik me soms een beetje Remi en alleen op de wereld. Ik ken echt niemand die het gebruikt. Vandaar dat dit forum zo'n uitkomst is!

2. Ik heb dit probleem altijd weten te omzeilen en dus kon ik het zoeken naar een oplossing altijd uitstellen.

Bedankt!

• 0
Ondanks het feit dat dit bestand de extensie ".fp5" heeft wordt deze niet in het samenvoegveld gebruikt. Heeft dit nog een speciale reden?

De reden is deze: Settings is niet, zoals je schijnt te denken, de naam van het bestand, maar de naam van de relationship, van de relatie dus. Als je die niet zelf invult, dan gebruikt FileMaker per default de bestandsnaam. Dat leidt dan tot de grappige situatie dat sommige mensen denken dat je slechts één keer een relatie naar een bestand kan leggen (omdat ze de relationship-naam niet zelf invullen, gebruikt FileMaker een tweede keer deze bestandsnaam en constateert dan zelf dat die naam al in gebruik is :roll: ). In FileMaker 7 kan je de relatie niet meer van een naam voorzien. Tot en met versie 6 doe je er goed aan de naam te laten bestaan uit drie delen: de bestandsnaam + het woordje "via" + de naam van het keyveld (zoals in het oorspronkelijk voorbeeld dat ik je gegeven heb). Ander voorbeeld van een relatie tussen een databank Contactpersonen en een databank Bedrijven: Bedrijven via Bedrijfscode.