Jump to content
  • 0

Schuivende velden precieser positioneren?

Axello

Question

Ik wil tekstvelden precies positioneren op diverse gedeelten. Uiteindelijk wordt een tekst opgemaakt via verschillende tekstboxen, maar moet het wel lijken of de tekst op een strak raster zit, als volgt:

gedeelte 1

VELD A

VELD B

Beide velden hebben een vast ingestelde regelafstand van 5 mm.

Mijn probleem is dat er altijd een verspringing plaatsvind tussen veld a en b.

Als ik B tegen A aanzet, dan zit de eerst regel 1 mm te laag.

Als ik B 1 mm omhoog schuif, dan zit de eerste regel goed, maar de overige regels nog steeds 1 mm te laag. Er zit dan een gapend gat tussen regel 1 en 2 van veld B.

Is dit een bekende bug in FM 5.5 (X)? Is er een workaround? Vormgeving is cruciaal voor de klant.

Lost FM 7 dit probleem op?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Tja, op simpel lijkende vragen kan ik een simpel antwoord verwachten natuurlijk. Het probleem is echter ingewikkelder.

Zodra ik veld B naar BOVEN schuif (en ja, ik ken object size), gaat de tekst in het veld naar ONDER. Zie ook nog een keer mijn eerste tekstje.

Ik kan geen twee velden over elkaar heen positioneren om het afstandprobleem op te lossen, aangezien FM er dan een regel bij verzint.

Het probleem verergerd zich nu: in een tekstveld dat aan de bovenkant uitgelijnd is, lijnt het in de PRINT versie aan de onderkant uit, maar in de print-preview aan de bovenkant.

Ik word helemaal gek.

• 0

Vooruit dan maar:

(1) Heb je de tekstalignering binnen die velden nagekeken?

(2) Eigenlijk hoeft dat niets eens, want je gebruikt hier de verkeerde methode (die peutert immers in de zwakke plek van FileMaker, namelijk de print engine). Wat je nodig hebt zijn Merge Fields. Die dienen daarvoor.

• 0

De print engine is inderdaad een zere zwakke plek. Buggy as hell zodra je je buiten de begaande paden begeefd.

(1) Heb je de tekstalignering binnen die velden nagekeken?

Uiteraard. Minstens 10 keer. Het veld staat 100% naar boven uitgelijnd uit, maar als ik het print, met een lichtgrijze achtergrond ter controle van de veldgrootte, is het in preview mode correct (boven uitgelijnd), maar in print mode incorrect (onder uitgelijnd). FM herstart en Systeem herstart maakten niets uit. Het veld verwijderd en opnieuw aangemaakt maakt ook niets uit. Tekst geknipt, via BBEdit weer opnieuw geplakt, zodat alle in FM gemaakte formattering verdwijnt: maakt ook niets uit.

Exact dezelfde maten als in een tweelinglayout ingevoerd: maakt ook niets uit. Zoals ik al schreef: ik word gek :twisted:

Merge fields kan ik niet overal gebruiken, aangezien er in de -niet door mij ontworpen database- gebruik wordt gemaakt van gedeelten voor en na het hoofdgedeelte. Binnen een gedeelte zou ik wel gebruik kunnen gaan maken van Merge Fields. Bedankt voor de tip.

Ik begrijp dat ook in FM 7 geen betere print engine zit?

• 0

Het lijkt niet voor de hand liggend maar je printerdriver zou er wel eens voor iets tussen kunnen zitten.

Uit eigen ervaring een gelijkaardig probleem op een HP1100 en een HP4050. Mijn 1100 bureauprinter positioneerde perfekt, en op de 4050 netwerkprinter kreeg ik het hierboven beschreven probleem. Oplossing was (raar maar waar) printerdriver van de 4050 downgraden naar een vorige versie.