Jump to content
  • 0

Volgnummer koppelen aan datum

Saskia

Question

Posted

Wie weet een oplossing voor mijn probleem:

Ik genereer in een veld een unieke code door een samenvoegveld die er als volgt uit ziet: 113/<>/<>

:?: Nu wil ik graag dat het volgnummer iedere maand bij 001 begint. Kan ik dat maken en uiteraard zo ja, hoe? :?:

Bedankt voor het meedenken,

Saskia

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Maak twee velden Maandnummer en Volgnummer in een setting-bestand (een gerelateerd bestand met één record) waarin je het maandnummer van de actuele maand bewaard. Er zal in kunnen staan "200504".

En vervolgens bepaal je het volgnummer met een scriptje:

If Settings::Maandnummer <> (Year(status(currentdate) * 100) + Month(Status(Currentdate))
 Set Settings::Maandnummer = (Year(status(currentdate) * 100) + Month(Status(Currentdate))
 Set Settings::Volgnummer = 0
EndIf
Set Settings::Volgnummer = Settings::Volgnummer + 1
Set Code = "113/<>/" & Settings::Volgnummer

Er zullen ook wel andere manieren zijn. Het voorbeeld gaat uit van Filemaker 6, in Filemaker 7 heten de statusvelden anders.

Veel succes

• 0
Posted

Je kunt het ook bereiken door in hetzelfde bestand te blijven.

Maak een veld aan dat de Maandnummer geeft.

Hiermee maak je een relatie Maandnr::Maandnr.

Wat je nu wil bereiken is dat het volgnummer het max van deze relatie neemt + 1.

FM zal janken dat dit niet gaat omdat het een circular is.

Sorteer de relatie op volgnummer 'descending'. Dit zorgt ervoor dat

maandnr::volgnummer je altijd de hoogste waarde zal geven en die waarde hebben we nodig.

Maak een veldje bij: previous dat een lookup uitvoert via de relatie, met default 0, en laat volgnummer een berekening zijn previous + 1.

Indien je meer dan een jaar dient te hebben, voeg je het jaartal toe aan het maandnummerveld.

De lookup zal de circularity breken en het ook mogelijk maken dat previous kan geindexeerd en gestored worden.

Beter zou eigenlijk zijn het geheel te scripten bij het aanmaken van records.

Je hebt dan nog steeds je maandnummer en je volgnummer nodig en de relatie, maar geen previous, en volgnummer is een gewoon numberfield, geen calculatie.

Voeg gewoon een stap toe aan het script:

Set Field(volgnummer, Case(Maandnr::volgnummer > 0;volgnummer+1;1)

HTH

Serial+1.fp5

Serial+1.zip

• 0
Posted

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

Maar nog een vraagje Jean. Ik heb dingen gedownload, maar hoe krijg ik die nu in mijn filemaker bestand?

Vast heel simpel, maar ja, ik ben nog heel groen in filemaker.

Saskia

• 0
Posted
...heb dingen gedownload, maar hoe krijg ik die nu in mijn filemaker bestand?

Klakkeloos overpennen was zelfs in de schoolperiode niet zo'n goede oplossing....(mijn studentjes proberen het ook altijd.... ...maar dat is dan zonder mijn 'evil mind' gerekend :twisted: , ze weten nu wel beter :D ) (en neen, in het voorbeeldbestandje zitten geen valkuilen.... 8) )

Het vraagt een beetje graafwerk. Het belangrijkste is het geheel te begrijpen.

Maak een copy van het bestandje en graaf in het innerlijke om te zien hoe het in mekaar steekt. Dit is mijn behangpapierdeel....

Je schrijft in je eigen woorden wat, waar, hoe, waarom, welk, vanwaar komt en gaat....

Indien er iets fout loopt, geen man (vrouw) overboord, gewoon nieuwe copy maken....

Eens je alles uitgetekend hebt op papier, krijg je een inzicht hoe het werkt. Nu pas je alles aan aan je eigen bestand.

Veld x in mijn bestand = Veld y in voorbeeld bestand enz.

Probeer in je eigen bestand het geheel terug op te bouwen met je aantekeningen als basis. Indien het juist werkt, ben je al een stapje verder....

De volgende keer je de techniek nodig hebt, consulteer je je aantekeningen, de daarop volgende keer doe je het uit het hoofdje....weer een stapje hoger op de FM ladder.

Zit je vast met iets....volop prachtmensen die je willen/zullen helpen hier....

HTH