Jump to content
  • 0

Verschuiving/Afdrukken

Konkel Noen

Question

Posted

Om een treffelijke afdruk layout te bekomen kan je schuiven met velden binnen een layout gedeelte en eventueel het venster kleiner maken na het naar boven schuiven.

Kan je op een of andere manier ook het layoutgedeelte zelf kleiner maken ?

(Ik werk met FM 5.0)

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp.

Lay-outgedeelten kan je kleiner maken door de scheidingslijn naar boven te slepen. In principe kan dat tot ze een object raken dat in die lay-out ligt. Er bestaat ook nog een speciale manier: http://www.avd-ci.be/tip053.htm .

PS Met "het venster kleiner maken" bedoel je waarschijnlijk het gedeelte kleiner maken?

• 0
Posted

Met "het venster kleiner maken" bedoel ik de grootte van een veld verkleinen.

Als je bvb. een tekstveld voorziet waar 5 regels tekst in passen en er worden er maar 3 van benut dan kan je met deze optie er voor zorgen dat de lege ruimte weggewerkt wordt. Een volgend veld dat er onder staat sluit dan onmiddellijk aan bij het vorige.

(in printpreview)

Nu was het mijn bedoeling om bvb. de grootte van een subresumégedeelte van een print lay-out 'dynamisch' te laten verkleinen naargelang de grootte van de velden die er in staan.

Kan dit ? (ik vrees van niet)

• 0
Posted

Ja.

Binnen een lay-out gedeelte kan ik velden "sliden" en "reducen".

Naast een kop- en voetgedeelte heb ik ook een subrésume (boven) en (onder) het hoofdgedeelte. Het hoofdgedeelte wordt groter naargelang het aantal records waarop gesorteerd is. Zo ver alles goed.

In het subrésume (onder) gedeelte staat enkel en alleen een adres. Ik dien ruimte te voorzien voor vijf lijntjes maar meestal zijn het er maar drie. Het veld wordt dus "gereduced" maar de witruimte die vrijkomt kan ik niet benutten. Het subrésume (onder) gedeelte blijft altijd even groot.

Hetzelfde geldt bij het résume gedeelte.

Daar zou ik eigenlijk willen dat de tekst altijd tegen de onderrand van het gedeelte staat.

(ben ik veeleisend ?)

• 0
Posted

Als je het geprobeerd hebt, en het werkt niet, dan is het dus blijkbaar onmogelijk, zou Lapalisse zeggen.

Ik heb dat zelf niet uitgetest, maar zou louter theoretisch wel willen geloven dat als een body-gedeelte reduced kan worden, dat dat dan ook geldt voor een résumé-gedeelte. Blijkbaar niet...

Waarom los je het probleem niet op door je adres te vervangen door een calculatie waarbij alles op één of max. twee lijnen komt?

• 0
Posted

Het body-gedeelte zelf kan ook niet reduced worden.

Misschien heb ik mij niet goed uitgedrukt.

Het wordt groter in printpreview-mode als er meer gesorteerde records zijn.

Maar de minimum grootte is altijd deze gedefinieerd in layout-mode.

Door alles op één of twee lijnen te plaatsen krijg je niet echt een mooie pagina opmaak. Dan laat ik het beter zoals het nu is.

Dan blijft er nu nog over : Hoe krijg ik een groepje velden ALTIJD onderaan de pagina afgedrukt net boven het voetgedeelte van de LAATSTE pagina ?

(en ENKEL op de laatste pagina)

• 0
Posted
Het body-gedeelte zelf kan ook niet reduced worden.

Dat is niet waar. Die optie bestaat wel degelijk en ze werkt perfect.

Maar de minimum grootte is altijd deze gedefinieerd in layout-mode..

Niet waar.

Dan blijft er nu nog over : Hoe krijg ik een groepje velden ALTIJD onderaan de pagina afgedrukt net boven het voetgedeelte van de LAATSTE pagina ?

(en ENKEL op de laatste pagina)

Gebruik hiertoe het Title Footer-gedeelte (ondanks de verwarrende naam).

• 0
Posted

Waar en wat moet ik daarvoor klikken ?

Kan ik ergens een voorbeeld zien ?

Of bedoel je uw tip 053 ?

Title Footer komt bij mij enkel op de eerste pagina.

(...Title Footer is dan de Footer van de Title pagina, vanaf de tweede pagina krijg ik dan de Footer)

PS :evil: Ik heb hier een probleem om die italic te gebruiken. Als ik het meteen ingeef terwijl ik een zin aan het intikken ben, dan lukt het.

maar als ik nadien wil tussenvoegen dan lukt dit niet. De code wordt altijd op het eind van de tekst geplaatst.[/i]

• 0
Posted
Title Footer komt bij mij enkel op de eerste pagina.

(...Title Footer is dan de Footer van de Title pagina, vanaf de tweede pagina krijg ik dan de Footer)

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Gebruik dan maar een Traling Grand Summary gedeelte.

Wat de grootte van Body- en andere gedeelten betreft: hier moet je zijn:

sliding.jpg

• 0
Posted

Hmmm, laat "waarschijnlijk" maar weg.

Set sliding/printing kan je blijkbaar enkel toepassen op velden, niet op gedeelten. Als je een gedeelte aanklikt komt 'Format' grijs te staan in het menu.

Het Trailing Grand Summary-gedeelte sluit aan bij de vorige gedeelten.

Als de andere gedeelten maar tot halverwege de pagina komen dat komt het "TGS"-gedeelte daar onmiddellijk na.

Het probleem is dat ik vooraf niet weet hoe ver het hoofdgedeelte zal strekken. Het kan variëren van 1/3de v/e pagina tot meer dan één pagina.

[/i]

• 0
Posted

Welles-nietes.

In mijn Sub-Summary gedeelte heb ik 1 tekstveld. Dit tekstveld klik ik aan en ik selecteer de printopties zoals aangegeven (de twee vinkjes AAN).

Het Sub-Summary gedeelte schuif ik dicht TOT TEGEN DE ONDERRAND van dit veld.

In printpreview komt mijn "TGS" gedeelte dan direct na dat tekstveld.

=> je hebt gelijk.

Ik ga nu terug naar layout-modus en ik maak mijn Sub-Summary gedeelte 50bp groter (ik sleep dus de onderrand van het gedeelte naar beneden)

Als ik nu terug naar printpreview ga dan staat mijn "TGS" ook 50bp LAGER.

=> ik heb gelijk.

:wink:

• 0
Posted

Je hebt gelijk in hetgeen je beschrijft, maar wat je beschrijft is de verkeerde methode.

Je doet het verkeerd; lees de on line help maar eens grondig, dan kom je er wel uit.

Hier wordt in elk geval elke dag zo geprint, precies met het resultaat dat jij nastreeft en beoogt. Niet nodig dus te "welles-nietes-en".

Debat gesloten.