Ga naar inhoud
  • 0

Aanpassingsprobleempjes metFM 8 ( Adv ), zoals o.a. 'Today'.


Dirty'May

Vraag

Ik converteer van FM 6 naar FM 8 Adv.

En dan :

 

Mijn Today krijgt ineens een kap over zijn kop getrokken !

 

In de op dieet gestelde fysieke handleiding is daar niets van te vinden.

En de Helpfunctie maakt me nauwelijks wijzer.

 

Het komt nog al vaak voor dat ik de functie Today gebruik(te).

Nu blijkt die bij conversie telkens omgezet te zijn in iets als Get(HuidigeDatum), en gepaard te gaan met een scriptje.

 

Mijn vraag is, moet ik dat scriptje nu onaangeroerd laten in de geconverteerde bestanden, of mag ik het de vuilbak inkieperen ?

Is het dus oké dat Today vervangen is door Get(HuidigeDatum) ?

En heft het scriptje alleen voor die vervanging gezorgd en heeft het nadien geen enkele nut meer ?

 

In ieder geval lijkt het me niet bijster handig indien ik voortaan bij het gebruik van HuidgeDatum iedere keer een scriptje moeten bijmaken. Het is zonder dat al behoorlijk ingewikkeld genoeg geworden.

 

Verder wat eerste conversiepijntjes.

 

- FM8 maakt van mijn Verdana-lettertype, een (scherm)lettertype dat ik zeer geschik acht, een paar lelijke vetklompen. Zeker in de Stijl Vet is het niet om aan te zien. Afhankelijk van de grootte is het karakter tot 3 (drie!) keer dikker dan voordien. En ik vrees dat er niet veel aan te doen is. Tenzij er een meerweter op dit forum is die mij iets kan suggereren.

 

- Ik had in een document, in FM6-versie, een zestal gelijkaardige portaaltjes van telkens 1 rij heel netjes onder elkaar gerangschikt, en van dat portaal een Knop gemaakt. Alles liep gesmeerd. Nu, in de FM8-versie willen die knoppen niet meer werken, tenzij ik het portaal een paar beeldpunten naar links verschuif, wat layout-matig een ramp is. Merkwaardig daarbij, het bovenste portaal heeft daar geen last in, desondanks het, net alle andere, rechts aanleunt tegen een ander,meerrijig portaal van groter kaliber.

 

- Een ander document vraagt bij opening steeds opnieuw naar een gerelateerd document. Iedere keer moet ik het hem dan tonen, maar toch, op een of andere manier onthoud hij dat niet. Ik heb alles al geprobeerd, maar de reden niet achterhalen. Het gerelateerde document is uiteraard ook al braafjes geconverteerd.

 

- Verder is het even schrikken van de nieuwe filsofie van FM8, die blijkbaar al sinds FM7 zijn intrede heeft gedaan. Ik doel onder meer op het begrip 'Tabellen'. Als ik het een beetje versta kan dat het aantal te creëren documenten drastisch verminderen. Is een Tabel een document binnen een Bestand. Tenzij ik het verkeerd voor heb.

 

- Ook de aanpak van de relaties is, op zijn zachtst gezegd, redelijk wennen. Die grafieken vind ik in ieder geval niet ten alle tijde een verbetering. Het is overzichtelijk, maar dan ook weer niet.

 

Enfin, alles went.

 

Maar het zal wel wat studie vergen.

 

En hoewel ik, wat je zou kunnen noemen, een computerplakker ben, prefeer ik het rustig uitpluizen van de theorie achter de praktijk te doen vanuit de luie-zetel-ligpositie, met boek dus, en niet zoals nu, dit noodgedwongen te moeten doen via het scherm.

 

De huidige handleiding geeft niet genoeg prijs daarvoor.

 

Nu ja, dat is vooruitgang.

 

Alvast bedankt diegenen die al wat meer vertrouwd zijn met FM8, of FM7 en die mij enkele eerste bruggetjes aanreiken.

 

Wees gerust, daar waar ik kan vogel ik het zelf wel uit.

Maar ik beken mezelf soms als een lui en bovendien ongeduldig sujet.

Link naar reactie

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar het zal wel wat studie vergen.

Exact! Hiermee heb je al je vragen beantwoord.

Wat het Today-probleem betreft, dat is toch al een tamelijk oud gevalletje. Vreemd dat je daarvan nog niet op de hoogte was. Hier staat al wat meer info en die dateert al van jaaaren geleden!

Voor de overige onderwerpen stel ik voor dat je die post per thema omdat we anders nogal chaotisch door mekaar lopende antwoorden gaan krijgen. Ik stel dan ook voor deze thread hier af te sluiten. OK?

Link naar reactie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...