Jump to content
  • 0

Optellen van 7 beste resultaten van 10 stuks

centris

Question

Allemaal een goede avond gewenst. Ik ben nieuw op dit forum en hoop met het lidmaatschap enkele problemen op te lossen waar ik reeds lang mee rondloop.

Mijn record telt 10 numerieke velden. Deze velden dienen te worden opgeteld. Dit is natuurlijk geen probleem, ware het niet dat enkel de 7 laagste getallen van deze 10, mogen meetellen. De hoogste drie worden dus buiten beschouwing gelaten. De 10 velden worden gedurende het jaar ingevuld. De waarden staan dus niet op numerieke volgorde.

1 - 5 - 7 - 3 - 2 - 1 - 8 - 3 - 3 - 5. De optelling van deze getallen zou dus 18 moeten zijn. (5 7 en 8 vallen weg). Iemand enig idee hoe dit te verwezelijken is?

Dank bij vorbaat

Luc

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Idd leuke vraag en een mooie oplossing,was zelf aan het puzzelen en zat ook in die richting maar dacht om met replace telkens de string in te korten...Wordt dan zo iets in voorbeeld

Let

(

[

Str= value1 & ";" & value2 & ";" & value3 & ";" & value4 & ";" & value5 & ";" & value6 & ";" & value7 & ";" & value8 & ";" & value9 & ";" & value10

;

Str2 = Replace (Str ; Position ( Str ; GetAsText( Evalueren( "max(" & Str & ")") ) ; 1 ; 1 ) ;

Length (GetAsText( Evalueren( "max(" & Str & ")") ) ) + 1 ; "" )

;

Str3 = Replace (Str2 ; Position ( Str2 ; GetAsText( Evalueren( "max(" & Str2 & ")") ) ; 1 ; 1 ) ; Length (GetAsText( Evalueren( "max(" & Str2 & ")") ) ) + 1 ; "" )

;

Str4 = Replace (Str3 ; Position ( Str3 ; GetAsText( Evalueren( "max(" & Str3 & ")") ) ; 1 ; 1 ) ; Length (GetAsText( Evalueren( "max(" & Str3 & ")") ) ) + 1 ; "" )

;

Result =Evalueren ("sum(" &Str4 & ")" )

]

;

result

)

• 0

Hartelijk dank voor de snelle antwoorden. Ik kan weer enigszins een beetje verder op pad. Ik ben zeker geen kei in filemaker 7 of 8, met als gevolg dat ik beide formules even goed moet bekijken om te weten wat er juist gebeurd. Feit is dat beiden blijken te werken, zodat ik weer wat verder kan borduren. (bvb de Formule werkt niet als er een veldje blanco blijft, in dit geval dus als er iemand een wedstrijd over slaat, of ook nog: de winnaar is degene met de minste punten. Als er dus nog maar 5 wedstrijden van de 10 zijn gestreden, zijn er nog 5 blanco veldjes te gaan. De echte stand van zaken is dus pas bekend tijdens de laatste wedstrijd.) Weer veel om over na te denken

Groeten

Luc

:D