Ga naar inhoud
  • 0

Tekst verglijken met zoekwoorden in een veld


mikezwet

Vraag

Hallo allemaal,

Ik heb een veld met zoekwoorden, dit kunnen er 2 zijn maar ook 100 bijv:

 

Bank

Stoel

Tafel

Lamp

...ect

 

Een ander record heeft weer andere zoekwoorden met een ander onderwep.

 

Nu ga ik naar de zoekmodus en voer een zin als "Wij zoeken een rode tafel voor ons huis" in dat veld.

 

Ik zou willen dat dan het record wat het woord "Tafel" bevat naar voren komt maar helaas vind file maker geen overeenkomst.

 

Hoe zou ik dat kunnen oplossen?

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit is toch weer een WZSG-vraag!

Google bezit die techniek: hij filtert een aantal trefwoorden uit het zinnetje, en zoekt daarna apart op elk van die trefwoorden. Als je het de moeite vindt om dat te gaan progammeren, dan moet je dat zeker doen. Ik ben wel benieuwd hoe je de hiërarchie van de zoekwaarden gaat bepalen, m.a.w. op welke termen je gaat zoeken en waarom...

Link naar reactie
  • 0

Ik wil in ieder geval niet google nabouwen :wink:

 

het gaat er mij om dat als ik bank gegevens binnenhaal, filemaker de omschrijving gaat verglijken met door mij vooraf ingegeven woorden zodat een bepaalde betaling vanzelf een omschrijving gaat krijgen.

 

Bijv.:

 

Diesel

Shell

Bp

Liter

Pompnummer

 

Moeten overeen kunnen komen met: "Hazerswoude Tankstation Shell pasnr 64648414 zodat er vanzelf bij de omschrijving" Brandstof word gekozen.

 

Ik was al iets aan het proberen geslagen maar ik kwam er niet uit vandar de vraag aan jullie :D

Link naar reactie
  • 0

Je begrijpt het! Dat is dus die Google-techniek: de relevante woorden halen uit een op zich tamelijk eenvoudig zinnetjes. De eerste stap is het isoleren van elk woord. Daar zijn genoeg functies voor. Je brengt die woorden dan onder in een aantal globals en gaat dan de relevantie van die woorden na. Zo zal "Shell" of "Esso" belangrijker zijn dan "hoe". Eens die rangorde bepaald, kan je gaan zoeken op de hoogst scorende woorden.

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik zit te denken in de richting van een soort 'zelfdenkend script'.

 

Gekoppeld aan een loop met een custom dialog waarbij een keuze kan gemaakt worden voor onthouden, niet onthouden, negeren.

 

Op die manier wordt, in het begin langzaam, een soort van index gemaakt, die 'bij te houden' woorden heeft, een andere die te negeren woorden heeft.

Het script zal voor ieder record de 'zinnen' op die opgemaakte indexen gaan controleren. Is het woord niet aanwezig, custom message, is het woord aanwezig, zal het in de goedgekeurde 'te onthouden' index staan, ofwel in de te negeren.

De negeer lijst kan in het begin al woorden bevatten zoals: de, het, een, enz.

 

Mettertijd zal het script minder tijd vergen omdat de index van woorden steeds groter gaat worden.

 

Daarna kan een uitfiltering gebeuren op de 'te onthouden' woorden op recordniveau.

 

Is misschien wat vaag allemaal, maar ik heb wel een werkend scriptje in mekaar gekregen voor het eerste deel.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht zou je het relationeel kunnen oplossen.

 

Je hebt 1 tabel met catogorien.

 

Een record bijvoorbeeld brandstof

 

Dit record heeft een multikey veld met de betalingsomschrijvingen. In het geval van brandstof vul je dit veld met de waarde. Esso/Shell/etc.

 

Dit vullen zal in eerste instantie met hand kunnen worden gedaan. komt er een betaling binnen die geen match heeft dan zal die aan 1 van de catogorien moeten worden gekoppeld, dit zal mensen werk moeten blijven of je moet een catogorie overige aanmaken.

 

Zodra er een betaling binnen komt in de betalingen tabel wordt de betalingomschrijving in woorden ontleed. Dit veld is ook een multikey veld. Je hoefd nu alleen te kijken met welk record uit de catogorie tabel het betalingsrecord een link heeft.

 

Zoiets ?

 

GR WJ

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...