Ga naar inhoud
  • 0

Waarschijnlijk nog bedwelmd van het feestgedruis ...


Stardust

Vraag

Beste groep,

 

Om te beginnen wil ik de leden een gelukkig en vooral gezond Nieuwjaar toe te wensen

 

Ik heb deze gegevens:

 

- Leden  Naam en andere identificatiegegevens

- Datum Lidmaatschap (Datum formaat)

- Datum betaling (Datum formaat)

- Taalrol (keuzeveld, Nederlands; Français)

- Lid (keuzeveld, Ja; Neen)

- enz…

 

 

Regelmatig moet ik een statistiek maken … d.w.z. ik moet de gedetailleerde aantallen hebben van:

 

1° Al de Franstalige leden die hun betaling verricht hebben in het lopende jaar

2° Al de Nederlandstalige leden die hun betaling verricht hebben in het lopende jaar

3° Al de Franstalige leden die hun betaling verricht hebben in het voorgaande jaar

4° Al de Nederlandstalige leden die hun betaling verricht hebben in het voorgaande jaar

5° Al de Franstalige leden die lid geworden zijn in het huidige jaar

6° Al de Nederlandstalige leden die lid geworden zijn in het huidige jaar

7° Enz…

 

Zonder bij stil te staan, dacht ik, dat is niet moeilijk, een paar zoekopdrachtjes, wat scripten en klaar is kees …

 

Driewerf helaas … :cry::cry::cry:

 

Ik begon met de zoekopdracht 1°, al de Franstalige leden die hun betaling verricht hebben in het lopende jaar:

 

1) Eerst een zoekopdracht (Ctrl + F);

2) In het veld Datum betaling vul ik in: 01/01/2006…31/12/2006

3) In het veld Taalrol vul ik in: Français

4) In het veld Lid vul ik in: ja

 

Ik voer de opdracht uit en krijg al de Franstalige leden, die in 2006 hun betaling gedaan hebben.

 

Nu script ik dat en gebruik hiervoor Perform Find en vink aan ‘restore find requests’ …

Door middel van een ‘Insert Calculated Text’ breng ik de Status(CurrentFoundRecords) naar een globaal veld.

 

 

Maar wanneer ik nu dezelfde opdracht wil uitvoeren voor de leden van vorig jaar (2005) heb ik een probleem :oops:

 

Hoe kan ik de zoekdatum variabel maken ?

 

Door middel van een aangepast dialoogvenster en daar de gebruiker zelf een zoekdatum laten opgeven. Probleem is dat wanneer hij/zij bvb. 2005 ingeeft dit niet aanvaard wordt door Filemaker (in een datumveld). De enige oplossing die ik voor ogen zie is via een aparte layout met bijkomende globale velden de zoekopdracht op te bouwen. Gezien ik dit nogal omslachtig vind, hoop ik dat jullie wijze raad mij een eenvoudigere manier (die ik weerom over het hoofd zie) kan aanreiken?

 

Alvast mijn welgemeende dank voor jullie adviezen,

 

Danny

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ook een welgemeend goed 1/1/2006...31/12/2006...

 

Voor jouw zoekopdracht:

 

Ik laat nooit gebruikers een zoekopdracht uitvoeren via Ctrl + F en nooit in een data invulscherm.

 

In jouw geval zou ik een afzonderlijke zoeklayout maken, met de nodige velden, en een zoekscript constructie maken.

 

Voor de jaar periode kun je bv een Year(date) veld gebruiken dat door het zoekscript default wordt ingevuld met het lopende jaar (indien je zoekopdrachten voor meer dan de helft in het lopende jaar vallen, met een jaarvaluelist gekoppeld aan het veld.

 

De mogelijkheid geven om 1 datum in te vullen.

De mogelijkheid geven een periode (van...tot, kwartaal, maand) in te vullen en scriptmatig te verwerken.

 

Je hoeft daarom geen globalen te gebruiken, althans ik gebruik daar geen globalen voor....

 

Het voordeel hiervan is, is dat je verschillende combinaties kunt maken met je script, zaken omitten, bijkomende zoekopdracht maken etc.

 

Allemaal scriptgestuurd, haast eindeloze combinaties zijn mogelijk...

 

Misschien veel werk ? Eigenlijk is het maar eenmaal, en de hele constructie kun je met copy, paste scriptimport naar elke gewenste file overbrengen.

 

:idea: leden die binnen de eerste drie dagen van dit jaar lidgeld betalen... Wou dat mijn 'studenten' dat ook deden....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...