Jump to content
  • 0

Brieven koppelen?

Dr_Flash

Question

Posted

Een klant wil graag vanuit FileMaker brieven (Word-sjablonen) aanroepen, die dan in een bepaalde folder opgeslagen worden en dan gekoppeld blijven aan de betreffende klant (record in de DB). Is dat mogelijk, en zo ja hoe? :?:

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Een klant wil graag vanuit FileMaker brieven (Word-sjablonen) aanroepen, die dan in een bepaalde folder opgeslagen worden en dan gekoppeld blijven aan de betreffende klant (record in de DB). Is dat mogelijk, en zo ja hoe? :?:

(Windows XP FM6 alswel FM8)

Wat versta je onder "koppelen"?

Ik heb per klant een gelijksluitende mappenstructuur op de harde schijf, waarbij ik bij de creatie van een nieuwe klant ook gelijk een map maak op de schijf. Binnen Windows maak ik gebruik van het ordinaire DOS commando "cmd /c md c:\documenten\".

Zodra ik via Mail-Merge een Word-document aanroep, wordt deze eerst gekopieerd naar de betreffende klanten-map, hernoemd met datum en tijd in de bestandsnaam en vervolgens pas geopend.

Via Merge velden worden de gegevens overgeplaatst (want dat werkt ook bij de Runtimer) maar als alternatief zou je ook ODBC kunnen gaan toepassen.

Maar met één druk op de knop overzie ik alle gemailmergde documenten in een tabelletje en met één druk op de knop opent hij het bijbehorende Word document dat gewoon op één of ander netwerkschijf staat...

En ook nog een knop, die de Windows verkenner direct op de "klantenmap" opent, met het commando:

explorer.exe /n, /e, "c:\documenten\"

Heerlijk als je dat ziet werken!

Toch wel een paar kanttekeningen:

a. mailmerge met méér dan één klant tegelijkertijd... heb ik maar in één verzamelmap gestopt

b. feitelijk moet je in Word het document ook fysiek laten samenvoegen tot een nieuw bestand. Pas dan zijn de velden omgezet in harde data, zodat reproduceren van het verstuurde document pas echt mogelijk is.

c. Ingeval Multi-User en netwerksituaties: let er op dat iedereen op dezelfde manier zijn weg vind naar de documentenmap. Toevallig kan ik dat per gebruiker compleet via datagegevens instelbaar maken, maar dat was wel een aardige klus.

• 0
Posted

Nadat je het betreffende Word-document hebt geopend, kun je d.m.v. DDE de volgende code gebruiken:

[On Error Resume Next]

[FilePrint .Background = 1]

[DocClose 2]