Ga naar inhoud
  • 0

Dynamische zoekopdrachten?


Dr_Flash

Vraag

Situatie is als volgt:

 

1 tabel, 30 velden, >1 miljoen records. Mijn klant wil op een bepaalde layout zoekcriteria invoeren, vervolgens de aangegeven zoekopdracht uitvoeren en de found set exporteren. Deze zoekopdrachten zijn telkens anders. Bijvoorbeeld:

 

Veld1: waarden beginnend met 01 OF met 0356 OF met 987 OF met 6122

Veld2: waarden tussen 1987 en 2006

Veld3: NIET de waarden "AB" en "CD"

 

Het gaat dus om 30 velden, die allemaal meerdere criteria kunnen hebben.

 

Als ik een zoekopdracht uitvoer, kan ik alleen maar een statisch criterium invoeren (en niet een waarde ophalen uit een global field, zoals ik zou maken op een "voer hier de zoekcriteria in" layout).

Als ik statische zoekopdrachten voor alle denkbare combinaties moet gaan maken, worden dat miljoenen en miljoenen scripts en zoekopdrachten, en daar heb ik de tijd niet voor, en daar heeft de klant de server niet voor.

Als ik naar Find-mode ga, in het bewuste veld de waarde uit de bewuste global plak en de zoekopdracht uitvoer, gaat het ook mis. Ten eerste kan ik niet aangeven welke globals voor welk veld zijn (zie in het bovengenoemde voorbeeld Veld1: daar zijn (hier) 4 globals voor nodig, maar dat kunnen er ook 20 worden in de praktijk), en ten tweede kan ik de found set (na zoekopdracht op het eerste veld) niet uitbreiden of inperken met de resultaten van de zoekopdracht op het tweede veld.

 

Kan dit op een handige manier??

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi,

 

Begrijp ik goed dat jij voor een zoek van... tot... twee globals zou maken en via een script de zoekopdracht samenstellen?

Tja, die klant kan natuurlijk oneindig veel soorten zoekopdrachten verzinnen die we nooit allemaal met globals en scripts kunnen opvangen.

Mijn idee: breng de gebruiker naar de eigenlijke invoerlayout met alle dertig de velden en blokkeer 'm in de find-modus. Geef hem knoppen om requests bij te maken, zoeksymbolen in te vullen (met event. meer uitleg over die symbolen) enz... Geef wat opleiding over het gebruik van meerdere requests, weglaten enz... en hij kan naar hartelust aan de slag.

Of om het met de bond zonder naam te zeggen: geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag, leer hem vissen en... jeweetwel :wink:

 

Joris

______________

www.clickworks.be

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...