Ga naar inhoud
  • 0

Rapportage info?


Dr_Flash

Vraag

Stel, je hebt een aantal records en (ff heel simpel) 2 velden: Kleur en Waarde.

 

record1: Kleur = geel, waarde = 1

record2: Kleur = rood, waarde = 2

record3: Kleur = geel, waarde = 3

record4: Kleur = rood, waarde = 4

 

Nou wil ik als gevolg daarvan in een rapportage-overzicht hebben:

 

Som van alle Gele records = 4

Som van alle Rode records = 6

 

Daar zijn summary fields toch voor, dacht ik. Maar wat ik ook doe, dat summary field wordt altijd 10 :oops:

Hoe werken die ondingen? :?:

Link naar reactie

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi,

 

een paar vuistregels over summary ondingen:

 

_het summary veld bepaalt enkel welke berekening op welk veld je uitvoert. Je kan nog niet bepalen of je die berekening wil uitvoeren per kleur of voor alle records. Dat is jouw probleem: FM berekent het totaal wel maar over alle records.

 

_maak een lijst layout met de kleuren en de waardes en maak boven of onder de body een summary gedeelte. Daarbij moet je ook de sorteervolgorde opgeven. Die gedeelten werken alleen als je ook daadwerkelijk sorteert. Als je geen details wil zien (zoals in jouw voorbeeld, laat dan simpel het hoofdgedeelte weg en behoud enkel header/footer en summary gedeelte.

Via de optie 'new layout' kan je filemaker trouwens zo'n layout met summaries in elkaar laten knutselen.

 

_sorteer volgens het veld waarop je totalen wil berekenen. In jouw voorbeeld moeten we volgens kleur sorteren om per kleur een totaal te kunnen berekenen.

 

_summary gedeelten zijn enkel te bewonderen in de preview-modus.

 

Dus samengevat wat je nodig hebt:

_summary veld met berekening

_layout met summary-gedeelte

_sorteren

_preview-modus

 

Je kan die acties best onderbrengen in een scriptje.

 

Om de beperking van de extra layout en de preview-modus te omzeilen is er sinds FM7 de GetSummary-functie. In bijlage een voorbeeldje.

 

 

Veel groeten,

 

Joris

________________

www.clickworks.be

summary.JPG.febf822aecddba8e0e906aa7b2e1e7ce.JPG

summaryFun.fp7

Link naar reactie
  • 0

Mja, dat is inderdaad wel wat ik wil, zoiets :)

 

Nog maar eens even goed studeren hoe ik dat ga omgieten naar mijn praktijksituatie..

 

In ieder geval dank voor deze uitvoerige uitleg!! Ik loop morgen vast ook nog tegen subsummaries op meerdere velden aan, en in elk geval tegen het feit dat er bijvoorbeeld ook records bestaan waar "Kleur" de waarde "Geel/Rood" heeft, en deze records moeten meegenomen worden bij BEIDE summaries....

 

Maar ik denk eigenlijk dat dat op voorhand uitgesloten is. Klopt dat?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Situaties als geel/rood in één veld zijn waarschijnlijk een gevolg van minder optimaal 8) database-design en zijn te vermijden. Dat zouden twee records moeten worden.

 

Meerdere summaries in één rapport vormen daarentegen geen enkel probleem. Het leuke is dat je maar één summary-veld nodig hebt en afhankelijk van het gedeelte (de groepering) geeft dat veld een ander resultaat.

 

Veel groeten,

 

Joris

_____________

www.clickworks.be

Link naar reactie
  • 0
Om de beperking van de extra layout en de preview-modus te omzeilen is er sinds FM7 de GetSummary-functie.

Sinds 7? Bij mij zat die er in de 4 al in! Of bedoel je iets anders?

Vreemd is ook dat die functie toen al overbodig was, omdat een gewoon summary field in het body gedeelte zich identiek gedroeg. Maar misschien was dat wel unexpected behaviour. Ik dacht toen dat de summary fields enkel (goed) werkten in een summary-gedeelte, en dat een GetSummary calculation het alternatief was voor het body-gedeelte. Dat werkte trouwens niet op alle records, maar op de found set.

Raar dingetje...

Link naar reactie
  • 0
Bij mij zat die er in de 4 al in!

 

Verhip AvD, je hebt gelijk! Weer iets bijgeleerd over FM, al is het geschiedenis :D

Er is wel een verschil tussen het summary-field dat in de body in elk record steeds het totaal van de found set geeft en de GetSummary die per 'break-field' een ander totaal geeft, maar eveneens afhankelijk van de found set. Voorwaarde voor het laatste is wel dat de records gesorteerd zijn volgens break-field.

 

Heeft het trouwens nog een reden dat zo'n rapportagelijst alleen in Preview mode te raadplegen is?

Geen idee.

Ciao,

 

Joris

_______________

www.clickworks.be

Link naar reactie
  • 0

Begin het langzaamaan een beetje in de smiezen te krijgen met die summaries :) Erg wennen hoor, dat een veld een andere waarde gaat tonen, afhankelijk van WAAR op je layout het staat 8O

 

Maar goed, ik heb bijgevoegd testbestandje gemaakt, waar ik 12 extra velden moest aanmaken om het voor elkaar te krijgen zoals ik wilde. Dit kan uiteraard niet in de productie-omgeving, omdat het toevoegen van 12 summary fields aan een tabel met 260.000 records het beste 's nachts kan zeg maar (qua te verwachten tijdsduur). Dan moet ik het dus in de testomgeving wel meteen helemaal goed hebben :!:

 

Wat ik me nu afvraag is het volgende. Ik heb de informatie die ik nodig heb, maar nu wil ik bijvoorbeeld bij Korneel, die alles keurig netjes op tijd heeft, dat er niet in die rapportage al die overbodige regels met "0 in fase zoveel" verschijnt. Is dat enigszins eenvoudig op te lossen?

printscreen.JPG.6dbd716d2ee8d0e3e2dcee42e7a96a1a.JPG

Summaries.fp7

Link naar reactie
  • 0

Recursie,

Je roept in een functie dezelfde functie aan (soort van loop) je exit deze functie als aan een waarde is voldaan. Recursie is 1 van de mooiste/snelste manieren om zaken op te tellen.

 

In filemaker kan je een recursive custom functie aanmaken.

 

Ik heb je niet je situatie verdiept maar wellicht kan je hier iets mee.

 

gr willem-jan

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je herhalende velden?

 

Die kunnen niet herhalend opgeslagen worden als calulated field, wel als Number field, met een berekende waarde als auto-enter data bij creatie, maar dat heeft alleen maar zin voor de eerste herhaling, lijkt mij.. Hoe je vervolgend moet summarizen op zo'n herhalend veld is me volstrekt onzichtbaar...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...