Ga naar inhoud

Tips voor een geslaagde conversie / migratie naar FileMaker


AvD

Aanbevolen berichten

Hierna het (gouden) advies van Murtje:

--------------------------------------------------

 

 

Ik ga in deze conversie niet naar een 1-bestandsoplossing, maar naar iets wat er tussen in ligt. Ik heb mijn toepassing momenteel gereduceerd tot een 25 tal bestanden.

 

De tijd die je daarin stopt, valt reuze mee. Vaak is het minder werk om een bestand samen te zetten, dan om scripts te gaan debuggen die in de knoei zitten met niet gelocked records, vensters, ...

 

Hoe ben ik tewerk gegaan?

 

1. Na de zuivere conversie alle file references uitkuisen.

2. Een rapport gegenereerd in FileMaker Pro Advanced

3. Een databankje gemaakt dat alle file references bevat. (Dus 1 tabel, 3 velden): Bestandsnaam, referentienaam, referentiebestand

 

Alvorens 2 bestanden samen te zetten, doe ik het volgende in het te wissen bestand:

1. Hernoemen van occurrences, met een prefix ervoor, zodat we zeker zijn dat de Occurrences die we aanmaken NIET reeds bestaan in het eerste bestand.

2. Hernoemen van de scripts: met een prefix ervoor, zodat we geen verwarring hebben.

3. Hernoemen van de layouts: met een prefix ervoor, zodat we geen verwarring hebben.

4. Waardelijsten hernoemen.

 

Vervolgens doe ik de volgende stappen in het samengevoegde bestand

1. Importeren van de tabel

2. De relatiegrafiek terug aanmaken, en de commentaren in de calculaties verwijderen.

3. Van elke layout die bestaat in het brondbestand, een lege layout aanmaken in het doelbestand, gebaseerd op de nieuwe occurrence.

4. Scripts importeren.

5. Layout-elementen kopiëren van de ene file in de andere file.

6. Alle scripts testen en aanpassen waar nodig (nieuw venster, ga naar layout toevoegen, ...)

 

Alvorens het tweede bestand te wissen, zoek ik in de databank alle bestanden op die een file reference hebben naar het te wissen bestand:

 

1. Aanpassen occurrence naar nieuw bestand

2. Aanpassen externe scripts naar nieuw bestand (kan je vinden in je rapport)

3. Wissen van de file reference.

 

En alles testen.

 

Je zult zien: in vele gevallen valt dat werk best mee, omdat veel FileMaker 6 bestandjes, in zo'n grote oplossing niet zo complex zijn.

 

Probeer de bestanden samen te zetten naar logica. (vb Klanten, Contacten, Afdelingen, ... of Facturen, Factuurlijnen, Bestelbonnen, Bestellijnen).

 

Maar ik zou niet gaan naar een één bestandsoplossing, iets wat ik bij mijn nieuwe FileMaker 8 oplossingen meestal ook niet doe.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...