Ga naar inhoud
  • 0

automatische kleurverandering afhankelijk van waarde


kaaltje

Vraag

Hi allemaal,

 

Ik heb Filemaker Pro 4.0 en ben al een tijdje aan het proberen om het volgende voor elkaar te krijgen:

 

in een lijstweergave heb ik een aantal velden met persoonsgegevens en een veld waarin je middels een keuzelijst kunt kiezen voor een bepaalde status (bijvoorbeeld: 'aangenomen' en 'afgewezen').

Uiteindelijk wordt dit een lange lijst en ik wil graag in een oogopslag kunnen zien wat de status is van iemand aan de hand van een kleur, en dus niet doordat we de tekst moeten lezen.

Ik wil bijvoorbeeld graag dat wanneer iemand is afgewezen, dat de tekstkleur automatisch rood wordt. Bij andere statussen horen dan andere kleuren.

 

Who can help me out? Alvast bedankt!

 

Cindy

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Cindy.

 

Een heel eenvoudige manier is om in je bestand een aantal calculatievelden toe te voegen.

 

Je hebt bijvoorbeeld 'naam' en deze wil je in diverse kleuren krijgen aan de hand van het veld status.

 

calculatieveld wordt dan :

naamrood : Case(status='niet betaald' ; naam ; "")

 

Op je layout zet je 2 velden, naam en naamrood.

Deze geef je de zelfde opmaak (lettertype en grootte)

het veld naamrood geef je de inktkleur rood. en beide velde een doorzichtige achtergrond.

 

nu leg je naamrood bovenop naam (met arrange)

 

en voila.

 

succes Quint

Link naar reactie
  • 0

Hoi Quint,

 

Dank je voor je snelle reactie!

Het lukt me helaas niet, ik heb even een nieuw bestand aangemaakt om het uit te proberen (attachment), maar waarschijnlijk vergeet ik iets heel simpels (ben echt een beginneling). Ik kan geen Case-dingen gemaakt krijgen zonder foutmeldingen.

 

Ik heb het bestandje geupload, ik hoop dat je er misschien even naar zou willen kijken.

 

Wederom alvast bedankt!

 

Groet,

 

Cindy

kleuren.FP3

Link naar reactie
  • 0

In jou voorbeeldbestand vervang je het 'naamrood' veld van text naar calculatieveld.

 

vul deze regel in het rekenvend in.

 

Case ( Status = "niet betaald" ; Naam ; "" )

 

Ook moet je het type veranderen van 'resultaat moet tekst zijn' in plaats van nummer.

 

Ik heb geen fp3 dus kan geen voorbeeldbestandje geven.

 

Groet Quint.

 

ps. als typen niet wilt moet je het voornamelijk met de muis doen.

rechterkolom de functie kiezen(Case). en de linker kolom om de velden te kiezen.(Status en Naam)

Link naar reactie
  • 0

Beste Quint,

 

Wederom bedankt voor je reactie!! Het is gelukt met de naamrood. Ik heb nog meer velden in dezelfde regel die ik nu ook rood laat worden als de status 'niet betaald' is en dat lukt ook.

Wat echter niet meer lukt, is het invoeren van gegevens in een nieuw record in velden waarop het rood van toepassing kan zijn (datumrood, functierood etc. Dus waar een regel voor is gemaakt). Ook het wijzigen van een veld waarop de 'rood' van toepassing zou kunnen zijn, lukt niet. Moet ik daarvoor iets ergens wijzigen?

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

 

Cindy

Link naar reactie
  • 0

Dan ben je er bijna.

 

Wanneer je een nieuw record aanmaakt of als je met de muis op dat veld

gaat staan kom je in het bovenste veld terecht. Dit is echter het calculatieveld

en dit is niet toegestaan.

Het kan zelfs niet want het wordt automatisch ingevuld door de

berekening.

Tik je een keer op tab kom je waarschijnlijk in het veld wat er onder ligt en kan je

wel iets invoeren.

 

Als je de calculatievelden bij invoer 'niet toegestaan' zet. Enkel bij de originele

velden 'naam' invoer toegestaan.

 

Groet Quint

Link naar reactie
  • 0

Het werkt niet. Sowieso als ik met tab werk springt ie gewoon naar het volgende veld; dus niet naar een onderliggend veld in hetzelfde veld. Haha, dat is duidelijke taal;-)

 

Concreet heb ik de bijvoorbeeld volgende velden:

datum, organisatie, kandidaat, status

 

Afhankeljk van de status krijgen alle andere velden een kleurtje (so far so good). Ik heb echter meerdere statussen , waaronder bijvoorbeeld

Voorgesteld

Gaat op gesprek

Aangenomen

Afgewezen

Bij iedere status hoort dus een ander kleurtje.

 

Als ik in een calculatieveld iets wil invoeren werkt dat niet, en na je uitleg begrijp ik ook waarom. Het tab-pen werkt niet, maar bovendien heb ik wel 6 verschillende statussen met verschillende kleurtjes, dus liggen er straks ook wel zo'n 6 velden over elkaar heen. Is er geen manier om een script te maken dat bij het invoeren van een nieuw record OF het wijzigen van bestaande records we automatisch naar een tekstveld gaan?

 

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat we op een andere manier kleur geven aan de regel met velden, maar volgens mij kan dat alleen als we dan iets buiten de invoervelden maken dat kan verkleuren, waarvan de waarde echt alleen maar afhankelijk hoeft te zijn van de tekst in het veld status.

 

Echt enorm bedankt voor je tijd trouwens, je helpt me er echt mee!

Link naar reactie
  • 0

Leg tijdens het testen de velden allemaal gewoon naast elkaar.

zorg er dan voor dat je met tab niet in de calculatievelden kan komen. (geen toegang)

 

Zorg er voor dat de 2 originele velden er ook op staan.

 

naam en status.

 

met een kleurtje aanduiden door bijvoorbeeld een gekleurd blokje scheelt wel wat werk maar is iets omslachtiger.

Link naar reactie
  • 0

Hij doet het!!!!!! helemaal super!!!

Nu is ie bijna goed (sorry;-) Als ik nieuwe waarden invoer en doortab naar het volgende velden en ook daar de waarden invoer laat ie de tekst pas zien (krijgt deze pas kleur) als ik bij status (het laatste veld) een waarde kies. M.a.w. kunnen we nog ergens aangeven dat wanneer er nog geen status is, de kleur gewoon zwart is?

 

Echt super!!!

Link naar reactie
  • 0

*/Zet het originele veld 'naam' als bovenste op de andere kleurtjes.

Let op ook hier de achtergrond doorzichtig maken(houden)*/

 

 

Oops :oops: Dit gaat niet werken (sorry)

Voor zwart nog een veld aanmaken met 'naamzwart' en

je berekening case(status="" ; .......)

 

Een andere truuk om te proberen is ipv een echt veld deze te

schrijven door 'A-tje in het toolpallet' typ dan

"<>"

Probeer het nu nog eens op deze manier.

 

In layoutmodus ziet het er niet goed uit als je ze stapeld op

het invoerveld 'naam' maar in blader moet het goed uitrollen.

En met invoeren zal het veld boven komen tot je alles hebt ingevuld.

 

Have fun.

 

Quint

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...