Jump to content
  • 0

Save relative path only

HJK

Question

Posted

Vraag: als ik via een script een CSV bestand ga importeren, dan kan ik daar het bestand opgeven, welke ik wil ga importeren, daaronder kan ik aanvinken of uitvinken: Save relative path only.

Kan iemand mij uitleggen, wat het verschil is, als ik deze aan of uit vink?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

De online help legt dat mooi niet uit:

You can save the relative path of a relationship, by accepting the default checkmark in the Save relative path only checkbox. This allows you to return to the related database.

De auteur van deze tekst verdient stokslagen, bij voorkeur met een hout met pinnetjes en haakjes gedrenkt in azijn.

Vroeger, in de tijd toen de dieren nog spraken en FileMaker enkel op de Mac draaide, maakte FileMaker gebruik van het mysterieuze file allocation system van de Mac. Het kwam erop neer dat de gebruiker nooit geconfronteerd werd met de beangstigende c:\-toestanden van Windows en dat alles gebeurde met mappen (folders) die je in mekaar kon steken. Daarbij kon de Mac verloren geplaatste documenten zelf nogal gemakkelijk terugvinden en de gebruiker had daar verder geen problemen mee. Later is dit wel problematisch geworden, zeker voor FileMaker omdat die - meestal door een "domme" gebruikersfout - een bestand kon doen verloren lopen. De Mac ging dan zelf op zoek, vond het en FileMaker vroeg dan of dat goed was. Zo konden argeloze gebruikers verkeerde bestanden toewijzen aan het relationeel systeem van FileMaker (bijvoorbeeld een oudere backupversie van een bestand dat ergens in een andere folder stond). Om dit te voorkomen is er deze (nieuwe) optie gekomen: Save relative path only. Dat betekent dat de Mac nog enkel gaat zoeken op een relatief analoog pad, zodat geen verkeerde links meer gelegd kunnen worden. Om het met beeldspraak te zeggen: je legt een relatie naar een bestand twee niveaus dieper. FileMaker zal dat bestand dan altijd daar gaan zoeken, nl. 2 niveaus lager, ook al heb je het hele gedoe bijvoorbeeld naar een diskette gekopieerd: ook daar zal FileMaker enkel twee niveaus dieper gaan zoeken en nergens anders. Vroeger was dat dus anders en bleef FileMaker zoeken tot hij iets gevonden had waarvan hij "dacht": "Misschien is het dit wel wat ze nodig hebben". Een klik op OK volstond toen om de verkeerd geaccepteerde link "defintief" te maken. Meestal kwam daarna de reactie: "Er verdwijnen hier records: al wat ik deze morgen heb aangemaakt is weg, en wat ik verwijderd heb, staat er op nieuw...". En dan begonnen de roddels over hard disk fouten, voodoo-toestanden enz.

• 0
Posted

Oke werkt dit ook zo in Windows?

Mijn bedoeling is als volgt:

Ik wil dat er een bestand bijv: bestand.csv altijd ingelezen wordt vanaf de plek waar filemaker geinstalleerd is.

Dus ook als ik de database door de developer haal, moet dit zo zijn.

Rekening houdende met dat de één het programma installeerd onder:

C:\Program Files\applicatie\

en de ander onder:

C:\applicatie

De csv belandt dus altijd in de map: applicatie.