Ga naar inhoud
  • 0

Gegevens ophalen voor toegang

Bachje

Vraag

Geplaatst:

Beste mensen,

Ik heb een uitgebreide datbase geschreven voor de opleiding waar ik aan verbonden ben (alternatieve geneeskunde - non profit). Daarin worden o.a. alle studieresultaten bijgehouden van de studenten. Nu wil ik graag dat de studenten zelf via het internet hun gegevens kunnen raadplegen. Maar ik wil niet dat ze zomaar in de database kunnen. Wat ik wil is een nieuwe database maken die de relevante gegevens inleest uit de studentendatabase. Maar de student mag alleen zijn eigen gegevens inzien. Ik zoek naar een oplossing waarbij de student bijvoorbeeld zijn studenten nummer en geboorte datum o.i.d. opgeeft en dan zijn gegevens te zien krijgt. Om nu te voorkomen dat ik een berg wachtwoorden o.i.d. moet gaan maken moet de verificatie op grond van de bestaande gegevens gebeuren. Kan dit? en zo ja kan een van jullie me wat tips geven hoe dit te realiseren?

Alvast bedankt.

Franc

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:
Beste mensen,

Ik heb een uitgebreide datbase geschreven voor de opleiding waar ik aan verbonden ben (alternatieve geneeskunde - non profit). Daarin worden o.a. alle studieresultaten bijgehouden van de studenten. Nu wil ik graag dat de studenten zelf via het internet hun gegevens kunnen raadplegen. Maar ik wil niet dat ze zomaar in de database kunnen. Wat ik wil is een nieuwe database maken die de relevante gegevens inleest uit de studentendatabase. Maar de student mag alleen zijn eigen gegevens inzien. Ik zoek naar een oplossing waarbij de student bijvoorbeeld zijn studenten nummer en geboorte datum o.i.d. opgeeft en dan zijn gegevens te zien krijgt. Om nu te voorkomen dat ik een berg wachtwoorden o.i.d. moet gaan maken moet de verificatie op grond van de bestaande gegevens gebeuren. Kan dit? en zo ja kan een van jullie me wat tips geven hoe dit te realiseren?

Een paar korte hints:

- FM heeft een account/wachtwoorden systeem.

- in FM kan je zelf (willekeurige) wachtwoorden maken

- FM 7 en 8 hebben scriptstappen om accounts aan te maken.

- je kan toegangsprivileges zo instellen dat alleen dat ene record (van dat account) bekeken kan worden, dmv script ook te verzorgen dat alleen dat record gevonden wordt.

Je kan ook je eigen wachtwoorden systeempje met inlogscherm, zoeken naar record van de gebruiker en het tonen ervan.

Hoop dat je er wat aan hebt. Het gaat iets te ver om hier een uitgebreide demo voor te schrijven. Kijk maar eens welke stappen je zelf kunt nemen en waar problemen mee zijn.

Groet,

René

• 0
Geplaatst:

Beste René,

bedankt voor je snele reactie

Dat weet ik maar dat wil ik niet gebruiken omdat ik dan 100 gebruikers en wachtwoorden moet gaan maken. en voor elke nieuwe student dat weer moet doen.

Als dat zou betekenen dat ik ze niet zelf hoef te maken maar dat de studenten dat zelf kunnen doen is dat interessant. Is er een manier om dan te zorgen dat ze alleen bij hun eigen gegevens kunnen?

- je kan toegangsprivileges zo instellen dat alleen dat ene record (van dat account) bekeken kan worden, dmv script ook te verzorgen dat alleen dat record gevonden wordt.

Dat is interessant, maar betekent dat dat ik 100 verschillende toegangsprivileges moet maken? Dan is het niet bruikbaar. ik zoek een manier waarop de studenten uitsluitend hun eigen gegevens kunnen inzien, desnoods zonder een account o.i.d.

Je kan ook je eigen wachtwoorden systeempje met inlogscherm, zoeken naar record van de gebruiker en het tonen ervan.

Dat zou interessant kunnen zijn. doe je dat dan via een script met een aangpast dialoogvenster? Kun je dan een "lookup" doen in een andere database of tabel?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Franc

• 0
Geplaatst:

Dag Franc,

Dat weet ik maar dat wil ik niet gebruiken omdat ik dan 100 gebruikers en wachtwoorden moet gaan maken. en voor elke nieuwe student dat weer moet doen.

Met zelf wachtwoorden maken bedoel ik overigens een berekeningsveld die een willekeurig wachtwoord berekent.

Als dat zou betekenen dat ik ze niet zelf hoef te maken maar dat de studenten dat zelf kunnen doen is dat interessant. Is er een manier om dan te zorgen dat ze alleen bij hun eigen gegevens kunnen?

Als je een script maakt dat eenmalig langs de aanwezige records loopt en voor elke student een account aanmaakt, ben je er klaar voor.

Er is na te gaan als welke gebruiker ze binnen komen (startscript werkt ook met IWP maar een lay-out met een relatie op gebruikersnaam kan ook) en a.d.h.d. het bijbehorende record te zoeken en te tonen.

Dat is interessant, maar betekent dat dat ik 100 verschillende toegangsprivileges moet maken? Dan is het niet bruikbaar. ik zoek een manier waarop de studenten uitsluitend hun eigen gegevens kunnen inzien, desnoods zonder een account o.i.d.

Als die 100 account automatisch aangemaakt kunnen worden, lijkt het me wel bruikbaar. De privilegesets kunnen (gelukkig!) niet via scriptstappen gemaakt en aangepast worden. Die moet jij dus eenmaal maken en de nieuwe accounts daaraan koppelen.

De Toegangsprivileges worden door FM ook via het web gebruikt (inlogscherm).

Dat zou interessant kunnen zijn. doe je dat dan via een script met een aangpast dialoogvenster? Kun je dan een "lookup" doen in een andere database of tabel?

Niet met 'aangepast dialoogvenster' want die is niet webcompatible. Je zou dan een eigen inlog lay-out moeten maken.

Vergeet overigens 'lookup'. Kopieeren van de gegevens is nergens goed voor, gewoon het betreffende record tonen en ervoor zorgen dat de gebruiker niet naar andere records kan.

Groet,

René

• 0
Geplaatst:

René bedankt.

Dit zijn goede suggesties. Ik ga er binnenkort mee aan de slag.

Moet eerst nog wat ander werk doen, wordt begin juni.

Dan ga ik het een en ander uit proberen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Franc

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...