Jump to content
  • 0

Importeren van records...

johan

Question

Ik was vroeger een beetje fier op de database die ik met Filemaker gemaakt had voor de producten van onze winkel. Maar.... Het bijwonen van de beginnersopleiding tijdens de confituursessie was fataal! Nu zie ik dat de regels van Codd er serieus in overtreden worden. Zo had ik bij elk product-record vier groothandelvelden staan (GRHA, GRHB, GRHC, GRHD), om eventueel in te vullen als het product bij meer dan 1 groothandel kon aangekocht worden. Dit is herhaling van groepen informatie.... Doodzonde dus... ( Mijn productentabel bevatte wel meer dan 150 velden door die herhalingen!!!!.... )

Vroeger zaten al mijn producten dus in één tabel. Om volgens de regels te werken heb ik nu een nieuwe database gemaakt met 2 gerelateerde tabellen. Eentje met alle groothandelproducten en eentje met minder records en met een portaal voor de verschillende groothandels.

Mijn probleem: hoe moet ik nu al mijn gegevens gaan importeren?

Want tijdens het importeren worden in de gerelateerde tabel blijkbaar geen nieuwe records aangemaakt zoals dit wel het geval is als ik gewoon een nieuw record aanmaak....

Ik hoop dat iemand begrijpen kan waar mijn probleem zit... ik kan het allemaal moeilijk onder woorden brengen....

Of kan ik de gegevens helemaal niet importeren en moet ik een script maken met een loop van kopiëren, nieuw record, plakken enz...?

(PS.: Het is voor mij al voldoende als ik alleen GRHA kan importeren ... Er zijn immers maar relatief weinig producten die bij meerdere groothandels kunnen aangekocht worden. Het zou dus nog te doen zijn om de andere groothandels achteraf manueel in te brengen....)

Edited by Guest

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Johan, je kan in elke tabel dié gegevens importeren die je vanuit een andere tabel beschikbaar stelt (alles / selectie van records, ...) . Beetje opletten wanneer je velden koppelt (tenzij je zorgvuldig dezelfde veldnamen koos en je dus velden kan vergelijken)

Ook herhalende velden kan je imorteren : je hebt zelfs de keuze deze herhaling te behouden of voor elke herhaling een afzonderlijk record aan te maken (dit laatste llijkt me in jouw geval de betere keuze)

Hopelijk geeft dit je enig vertrouwen. Ik ben ook geen pro maar heb hiermee geen slechte ervaring.

• 0
Ik hoop dat iemand begrijpen kan waar mijn probleem zit... ik kan het allemaal moeilijk onder woorden brengen....

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden heb ik wel eens gehoord.

Kan je een afbeelding van je relatiediagram laten zien en aangeven welke gegevens je hebt en waar ze naar toe zouden moeten?

Je geeft ook aan gerelateerde gegevens te willen aanmaken. Waar zou dat moeten gaan gebeuren in je schema?

rmw

• 0

Het was alleen nog maar bij wijze van experiment maar de import is me uiteindelijk gelukt...

Hieronder een screenpicture van het relatiegrafiekje van de 2 tabellen in mijn toekomstige nieuwe database (die nu nog maar 2 tabellen en alleen nog maar de allernoodzakelijkste velden bevat).

Enige verduidelijking...

Er is een tabel met Masteluinproducten waarin ieder product een ID heeft (ID_masteluin). Dit is een calculatie vanaf een volgnummer met automatische invoer. Netjes zoals we het geleerd hebben die zaterdag bij AVD dus....

Hetzelfde geldt voor de andere tabel... die met producten.

(Even ter verduidelijking..... onze winkel heet De Masteluin... vandaar de benaming 'Masteluinproducten'.)

Ik heb mijn producten dus uit mijn bestaande database geïmporteerd. Mijn oude unieke productcodes heb ik geimporteerd in het veld 'volgnummer' van de tabel masteluinproducten.... code 1 geeft daar dan Mast00001 in ID-Masteluin door calculatie. Maar in de tabel Producten is ID_masteluin geen calculatieveld maar een gewoon tekstveld: dit veld valt dus niet zomaar te importeren. Tenzij ik in mijn oude database een nieuw calculatieveldje zou bijgemaakt hebben dat 1 omzet in Mast00001. Daar heb ik niet aan gedacht ... dat had ik inderdaad kunnen doen. Ik heb het moeilijk gemaakt en achteraf na import met een scriptje de ID_Masteluin uit de tabel Masteluinproducten gekopieerd naar de ID_Masteluin in de tabel Producten.

Het belangrijkste is: het marcheert.... In de layout 'Masteluinproducten' heb ik nu een portaal staan waar ik meerdere groothandels per product kan aanbrengen. Telkens ik hier een groothandel toevoeg wordt automatisch een nieuw record aangemaakt in de tabel Producten.

Relatiegrafiekje.jpg.b50f6d6540b47e1e55529c1c27019237.jpg

• 0

Johan, je kan je nummering van je producten nog wel arrangeren

ofwel import herbeginnen nadat je in je oorspronkelijke bestand de calculatie hebt gemaakt

ofwel via vervangen : stel je volgnummer op Mast0001 en laat opnummeren (tenminste als dit kan zonder een of andere logica te verstoren)

ofwel een extra veld bij je producten om deze calculatie uit te voeren.

Na calculatie kan je indien gewenst van dit veld opnieuw een tekstveld maken (met behoud van de inhoud)

• 0

- ofwel import herbeginnen nadat je in je oorspronkelijke bestand de calculatie hebt gemaakt

Daar had ik dus te laat aan gedacht...

- ofwel via vervangen : stel je volgnummer op Mast0001 en laat opnummeren (tenminste als dit kan zonder een of andere logica te verstoren)

Dat ging niet want er zijn vroeger een hoop Mastcodes gedeleted in het bronbestand ... bijvoorbeeld producten die niet meer verkrijgbaar zijn, enz...

- ofwel een extra veld bij je producten om deze calculatie uit te voeren.

Na calculatie kan je indien gewenst van dit veld opnieuw een tekstveld maken (met behoud van de inhoud)

Ach, ...aan die mogelijkheid had ik eigenlijk ook gedacht maar ik dacht dat de gegevens verloren gingen wanneer je een berekeningsveld wijzigt in een tekstveld.... daarom was ik er niet aan begonnen. Da weet ik weeral voor in de toekomst.... Ik leer wel bij... traag maar zeker hé..

:wink: