Jump to content
  • 0

Externe bestanden detecteren en/of scripts verwijderen

Stardust

Question

Beste Groep,

Ik ben al even aan het knutselen aan een projectje. Teneinde te

voorkomen dat iedereen dit zo maar kan verveelvoudigen, heb ik

mijn project getracht te beveiligen. Ik weet wel dat er geen enkele waterdichte beveiliging bestaat en maak me daar ook niet veel zorgen om.

Nu ben ik al zover dat er een registratieprocedure gemaakt is en

loop ik tegen de volgende problemen aan:

1) Zodra de applicatie geregistreerd is, wil ik een knop op de layout verwijderen. Ik raak niet verder dan dit te doen via enkele calculatievelden, maar hoewel de registratie knop niet langer zichtbaar is, blijft de moglijkheid om deze aan te klikken nog steeds aanwezig. Nu kan ik dat evenwel wel opvangen via een nieuwe layout, maar ik vraag me af of er geen mogelijkheid bestaat de button/script definitie te verwijderen via een script?

2) Ik wou een knop op de layout plaatsen die een extern pdf-bestand opent, via de event verzenden script optie is dat geen enkel probleem. Maar ik wil vanzelfsprekend nog meer, zijn we Filemaker gebruikers of niet ;), Indien het bestand dat aan de betrokken knop (button) gekoppeld is niet bestaat (error code 100) wil ik dat de knop van de layout verdwijnt. Dit is dus enigszins hetzelfde als hierboven maar net even anders. Dit dient m.i. te gebeuren via een calculatie veld dat nagaat of het betrokken pdf-bestand bestaat maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Mogelijkerwijze vergis ik me, maar ik denk dat je geen error kan opvangen via een berekeningsveld.

Om niet steeds alleen maar te vragen, wil ik ook wat geven, hierna een link naar een leuke 'install creator', niet alleen eenvoudig in gebruik maar bovendien ook nog eens freeware. Create Install v4.7

Alleszins al bedankt voor jullie belangstelling en zoals steeds wordt jullie raad in dank aanvaard!

Danny

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

rmw,

Bedankt, dat is inderdaad al voor een deel bruikbaar! Dan te zeggen dat ik deze ooit gelezen heb :oops:

Voorlopig ga ik echter gebruik maken van een dubbele layout, dit lijkt me nog het eenvoudigste. Scriptje ga naar layout uitbreiden met if voorwaarde en het is in orde ... soms zijn de simpelste oplossingen nog de beste :oops:

Nu nog nagaan of er bestanden bestaan, warschijnlijk wordt dit zonder plugin niet mogelijk, of zou men onder Windows (waar geen appescript mogelijk is) een cmd (bat) of scriptbestandje voor deze taak kunnen maken ??

• 0

Als het bestand door FM (via een script) wordt aangemaakt kan je bij aanmaak een vlaggetje omzetten en op basis van dat vlaggetje naar de juiste layout gaan.

Als het door de gebruiker kan worden toegevoegd of verwijderd is de Troi File plug-in zeer bruikbaar.

rmw

• 0
Als het bestand door FM (via een script) wordt aangemaakt

rmw,

Helaas, neen, de bestanden zijn mp3 bestanden welke op de harde schijf staan (RealSpeak Voices van NextUp.com bevat Ellen, een duidelijk Nederlandstalige Damesstem). Voor elk record (dat goedgekeurd is) bestaat er een ingesproken versie in mp3. Bedoeling is dat wanneer het bestand bestaat er knop 'play' op de layout verschijnt en in het tegengestelde geval blijft de layout maagdelijk, d.w.z. leeg dus. In de voorgaande items werd reeds aangerieikt hoe dit te bereiken, via een (verdwijnende) knop in een portal te plaatsen. Helaas bestaat er geen scriptstap 'if exists' o.i.d. om na te gaan of een bepaald bestand al of niet bestaat :cry: Ik vermoed dat dit ook niet het geval zal zijn voor 8.5 dus misschien komt dit wel in de 9.x :roll: Hoop doet leven ... 8)

• 0

Even nagaan....

Voor elk record (dat goedgekeurd is) bestaat er een ingesproken versie in mp3.

en

Bedoeling is dat wanneer het bestand bestaat er knop 'play' op de layout verschijnt

waarna

Helaas bestaat er geen scriptstap 'if exists' o.i.d. om na te gaan of een bepaald bestand al of niet bestaat

Het geheel spreekt zichzelf tegen....

Indien je alle mp3 bestanden met naam (en plaats) in een table dropt, kun je toch een link verkrijgen ?

Of mis ik iets ¿¿

Mogelijk kun je met een VB-script, iets in de aard van (is geldig voor mijn systeem en verwijst naar mijn scriptsfolder):

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
   & "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2")

Set colFiles = objWMIService. _
   ExecQuery("Select * from CIM_DataFile where Path = '\\Scripts\\'")

For Each objFile in colFiles
   Wscript.Echo objFile.Name 
Next

Een lijst van betanden in de MP3 folder krijgen.

• 0

Jean,

Dank u voor het antwoord ... hoewel ik even bezig ben met het ontleden...

Alleszins, is dat iets dat ik over het hoofd zag, de geluidsbestanden (mp3) in de tabel opnemen. Gaat in dat geval het bestand niet enorm toenemen in grootte of , blijft dat hetzelfde zoals in het huidige geval, al de mp3 bestanden op de schijf staan?

Ik ben (helaas) VB niet machtig, en wou dit ook vermijden om te gebruiken maar misschien is dit iets dat ik beter zou trachten onder de knie te krijgen.

Een volgende stap voor m'n project zou (eventueel kunnen) zijn dat de gebruiker, d.m.v. een druk op de knop ook de tekstvelden automatisch kan omzetten in geluid (mp3). Ik denk dat dit via send event en het integreren van een 'text to speech' programma wel mogelijk is. Maar vanzelfsprekend, eerst leren stappen alvorens te lopen :roll:

Het 'ding' is in de eerste plaats voor m'n dochter bestemd. Bedoeling is dat ze haar leerstof hier in verwerkt tot vragen en antwoorden en dat deze vervolgens omgezet worden naar mp3 geluid zodat ze deze tijdens het sporten via haar mp3 speler kan afspelen. Leren tijdens het sporten moet moglijk zijn :wink: Vanzelfsprekend zijn er nog meer toepassingen te bedenken, bvb. de vader die tracht om wat informatica te leren tijdens de dagelijkse treinrit 8)

Danny

• 0

Je hoeft daarom niet het hele bestand in FM te droppen.

Een link naar waar de bestanden te vinden zijn is voldoende.

Ik maak die link gewoonlijk als samengesteld veld van verschillende velden.

Tijdens het testen heb ik de bestanden in een testfolder, daarna verwijs ik naar de eigenlijke folder.

Om te vermijden dat ik het volledige path moet aanpassen, verander ik maar een deel van het path of gelijk welk deel van de calc die verandert.

Dat gebeurt nogal dikwijls, mijn bestanden reizen nogal veel en dikwijls....