clarify9 Posted September 30, 2006 Share Posted September 30, 2006 (edited) Hoi, Als beginnend FM gebruiker, vandaag nog een 2e vraag: * Als oefening heb ik een tabel gemaakt, genaamd IT TAKES TWO * Deze tabel bestaat uit twee tabellen waarvan een met een portaal * In het portaal wordt 1x een getal zelf ingevuld, 1x een getal opgehaald uit de andere tabel en 1x een getal berekend. Probleem: Het opzoekveld werkt nog niet bij een NIEUW record, maar wel als ik terugblader en weer terug?? Zie bijlage voor mijn test bestand. groet, C9 IT TAKES TWO.fp7 Edited September 30, 2006 by Guest Quote Link to comment
0 clarify9 Posted September 30, 2006 Author Share Posted September 30, 2006 Nadere toelichting / oefening Als ik bijvoorbeeld bij: new record (handmatige nummering) 10 invul en bij opzoekveld 100, en bij invoerveld 5. Dan zou ik verwachten dat er bij opzoekveld ook 100 komt te staan en als berekend veld 5+100 = 105. Zoals gezegd is dit helaas niet het geval en staat er 5, omdat het opzoekveld in het portaal in eerste instantie niet werkt, maar bij heen en terug bladeren weer wel Quote Link to comment
0 AvD Posted September 30, 2006 Share Posted September 30, 2006 De FileMaker-filosofie over wat "doorkijkvelden" en "portalen" zijn en waartoe ze eigenlijk dienen, is je blijkbaar niet bekend. Ze dienen absoluut niet om iets te doen (hoewel dat vaak wel kan), maar om iets te zien. Dat is de essentie en de kern (en ook de reden waarom portals niet geschikt zijn om af te drukken; FileMaker zelf schrijft daarover: "they were never meant to"). Sinds FileMaker 3 is aan data opzet weinig of niets veranderd. Quote Link to comment
0 clarify9 Posted September 30, 2006 Author Share Posted September 30, 2006 Dat portalen enkel bedoeld zijn om iets te bekijken wist ik inderdaad nog niet. In de zelfstudie/oefening die bij FM8.5wordt geleverd, wordt hier overigens wel uitgebreid op ingegaan. "Gegevens uit een lijst met gerelateerde records weergeven In de volgende oefening leert u hoe u alle clubleden van de afzonderlijke bedrijven weergeeft. Tevens leert u hoe u [met portalen] nieuwe leden toevoegt aan de tabel Leden zonder voor elk nieuw lid de bedrijfsnaam opnieuw in te voeren." Zijn er wellicht andere (betere) methoden, waarmee ik twee tabellen tegelijk kan bewerken of een soortgelijk effect kan bereiken? Dit vindt ik namelijk ontzettend handig!! C9 Quote Link to comment
0 AvD Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 "Gegevens uit een lijst met gerelateerde records weergevenIn de volgende oefening leert u hoe u alle clubleden van de afzonderlijke bedrijven weergeeft. Tevens leert u hoe u [met portalen] nieuwe leden toevoegt aan de tabel Leden zonder voor elk nieuw lid de bedrijfsnaam opnieuw in te voeren." Dit is het dus ongeveer: weergeven en nieuwe gerelateerde records aanmaken (ook delete is mogelijk maar meestal afgeraden). Een portaal is dus een venster dat je informatie toont over records van een andere tabel. Buiten het feit dat het IN de eerste tabel te zien is, en zijn records gerelateerd zijn AAN de eerste, heeft het er "niks" mee te maken, net zo weinig als het landschap dat je door het raam ziet te maken heeft met je huis (buiten natuurlijk de relatie, ie de plaats waar je huis staat relatief tegenover dat landschap). Maar voor we verder gaan: wat bedoel je wanneer je zegt dat je dingen wil veranderen in twee tabellen tegelijk? Als het is wat je hierboven uitlegt met een voorbeeld, dan lijkt me dat weinig zinvol, omdat portal refresh niet bepaald de snelste kant is van het FileMaker-gebeuren. Quote Link to comment
0 clarify9 Posted October 1, 2006 Author Share Posted October 1, 2006 Als alternatief heb ik het "opzoekveld" in tabel 1 en 2 opgenomen als meerzijdige relatie. Zoeken is dan niet meer nodig en een en ander werkt dan realtime. Toch erg handig allemaal, een paar jaar geleden zou ik hier tijden mee bezig geweest zijn in Access, dit gaat echt veel sneller Thanks voor de goede en duidelijke uitleg! Voor de liefhebbers heb ik de oplossing bijgevoegd. C9 IT TAKES TWO.fp7 Quote Link to comment
Question
clarify9
Hoi,
Als beginnend FM gebruiker, vandaag nog een 2e vraag:
* Als oefening heb ik een tabel gemaakt, genaamd IT TAKES TWO
* Deze tabel bestaat uit twee tabellen waarvan een met een portaal
* In het portaal wordt 1x een getal zelf ingevuld, 1x een getal opgehaald uit de andere tabel en 1x een getal berekend.
Probleem:
Het opzoekveld werkt nog niet bij een NIEUW record, maar wel als ik terugblader en weer terug??
Zie bijlage voor mijn test bestand.
groet,
C9
IT TAKES TWO.fp7
Edited by GuestLink to comment
5 answers to this question
Recommended Posts