Jump to content
  • 0

Via script database model aanpassen?

WimJanin

Question

Hoi,

ik heb al vele functies afgescand, en ik vind er wel om het te lezen, maar geen om het databank model aan te passen.

Wat ik wil doen:

- ik heb 3 gebruikers van dezelfde applicatie.

- Applicatie heeft 3 fp7 files

(1) Menu: bevat alle layouts, menu's, rapporten etc

(2) Data: bevat alle patiëntengegevens

(3) Foto's: bevat foto's (ja, als blobs)

- ik ontwerp verder de layouts in de Menu db, en stuur af en toe updates door. Idee is dat mijn gebruikers gewoon de nieuwe Menu db in folder zetten & verder werken, zonder import/export van data etc.

- gebruikers werken met FileMaker 8.5 (3 users, dus geen Server versie) op Mac netwerk, dus niet over web.

Nu gebeurt het af en toe dat ik nieuwe velden aan moet maken in de Data db.

Ik zou graag soort versienummer in Data inbouwen, en bij nieuwe versie automatisch mijn Data tabellen updaten: nieuwe velden toevoegen, relaties leggen etc.

Ik hoop op soort

if Get(FieldNotExist(NieuwVeld))

then

MakeNewField(NieuwVeld, param1, param2)

end if

Hoe kan ik dat scripten?

Of hoe lossen jullie het probleem op van updates?

Ben benieuwd...

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Oei, dus niet dynamisch mijn model even aanpassen?

Ik bedoel, als ik al 10 tabellen heb met samen 400+ velden, en ik maak er ééntje nieuw bij, dan moet ik alle data oversleuren? Met gevaar dat er iets misloopt tijdens import/export?

Heeft daar iemand al een voorbeeldscript voor? Want dan moet iedereen hier tegenaan lopen?

• 0

Voor Kjoe: ik ontwikkel op mijn Mac, en dan moet ik de nieuwe versie op 3 andere plaatsen in België gaan installeren.

Als ik alles in één Filemaker db houd, ben ik verplicht om

- alle data te exporteren

- alle auto-increment tellers weer goed te zetten

etc.

Ik wil daar van af, wegens gevaarlijk (data verlies) en tijdrovend (ik moet daar dan aanwezig zijn, op die 3 plaatsen ipv gewoon mailtje te kunnen sturen)

Ik wil alleen de nieuwe layouts (in Menu.pf7) doorsturen. Indien vereist wil ik de structuur van data.fp7 via een script aanpassen, om het hele export-import verhaal te omzeilen.

• 0

ja daar heb ik niet echt een oplossing voor, sorry. als het alleen om datavelden gaat zou je er van tevoren een hoop reservevelden in kunnen zetten, de namen zijn dan natuurlijk wel generiek (reservetextveld1, reservenummerveld2, enz) en dat maakt het wel opletten geblazen, maar in je menu file kan je dat in de layout zo oplossen.

anders is Apple Remote Desktop misschien iets voor je. Over een internetlijn niet erg snel, maar ik gebruik het regelmatig om vanuit huis de server op mijn werk aan te passen indien nodig, en af en toe een beetje wachten op scherm verversen is toch beter dan kilometervreten voor kleine aanpassingen. dan kun je uit je luie stoel door heel het land bestanden aanpassen.

succes... :)

• 0

Heb een applicatie waar het plaatsen van nieuwe applicatie en importeren data uit bestaande wordt gehanteerd. Dit functioneert zonder problemen. Is wellicht even lastig om te maken, maar hoeft ook weer geen enorme klus te wezen. Het onderhouden ervan, bij een update, vergt nauwelijks tijd...