Ga naar inhoud
  • 0

een op veel relaties

Djavo

Vraag

Geplaatst:

in bijvoorbeeld MS acces kan je bij de relaties kiezen tussen "een op een" of "een op veel", kan dit ook in filemaker pro, en zo ja, hoe?

alvast dank,

Djavo

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:
Twee methodes: multiline key of joinfile. De tweede heeft de voorkeur.

ik vind het nog steeds een gebrek van filemaker dat je in een multicritiele relatie niet OR kan selecteren ipv AND, bespaart je een hoop misere!

• 0
Geplaatst:

Ik had je graag geantwoord maar mijn Google geeft 0 resultaten bij "multicritiele relatie". En al even weinig met "k". Je staat dus blijkbaar alleen op het web (da's al een prestatie op zich).

• 0
Geplaatst:

Dat vreesde ik al een beetje, want dat heeft niet zoveel met de vraagstelling te maken: het ging daar om "one to one", "one to many" en "many to many" relationships (of heb ik de vraag verkeerd begrepen?). Die kan je beschrijven door een joinfile, of desnoods via een multiline key.

Dat neemt niet weg dat die "or" inderdaad nuttig zou kunnen zijn, maar dan hebben we het over een mogelijk aspect van de compound key, is het niet?

Twee verschillende dingen dus! Misschien kan de vraagsteller nog eens toelichten wat hij precies bedoelde.

• 0
Geplaatst:

een multiline teken is toch gewoon een "enter" teken, dan pakt hij EN de bovenste regel voor vergelijk EN de onderste. Eigenlijk dus ook een "OR"-multi-criteria-relatie dus. Of zit ik nu helemaal fout?

• 0
Geplaatst:

JoinFile: nieuwe tabel bevattend uitsluitend de ID's van de twee andere samen met de relevante info.

Voorbeeld: Companies en People. Companies bevat telefoonnummer van het bedrijf. People bevat geboortedatum (= privé) van een persoon. De joinfile, laten we die ComPeop noemen, bevat de Company ID en de People ID, zodat we weten wie voor welk bedrijf werkt. Als voorbeeld van relevante info heb je het rechtstreeks telefoonnummer van die persoon op dat bedrijf.

Je ziet meteen dat dat info is die je niet kwijt kunt in een multiline key systeem. Vandaar dat dat niet de voorkeur krijgt.

Hoe maak je het? Met de hand of scripten.

HTH

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...