Djavo Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 in bijvoorbeeld MS acces kan je bij de relaties kiezen tussen "een op een" of "een op veel", kan dit ook in filemaker pro, en zo ja, hoe? alvast dank, Djavo Quote Link to comment
0 AvD Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 Twee methodes: multiline key of joinfile. De tweede heeft de voorkeur. Quote Link to comment
0 Guido Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 Twee methodes: multiline key of joinfile. De tweede heeft de voorkeur. ik vind het nog steeds een gebrek van filemaker dat je in een multicritiele relatie niet OR kan selecteren ipv AND, bespaart je een hoop misere! Quote Link to comment
0 AvD Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 Ik had je graag geantwoord maar mijn Google geeft 0 resultaten bij "multicritiele relatie". En al even weinig met "k". Je staat dus blijkbaar alleen op het web (da's al een prestatie op zich). Quote Link to comment
0 Guido Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 ik bedoel natuurlijk multi-criteria, maar dan in een andere vorm Quote Link to comment
0 AvD Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 Dat vreesde ik al een beetje, want dat heeft niet zoveel met de vraagstelling te maken: het ging daar om "one to one", "one to many" en "many to many" relationships (of heb ik de vraag verkeerd begrepen?). Die kan je beschrijven door een joinfile, of desnoods via een multiline key. Dat neemt niet weg dat die "or" inderdaad nuttig zou kunnen zijn, maar dan hebben we het over een mogelijk aspect van de compound key, is het niet? Twee verschillende dingen dus! Misschien kan de vraagsteller nog eens toelichten wat hij precies bedoelde. Quote Link to comment
0 Guido Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 een multiline teken is toch gewoon een "enter" teken, dan pakt hij EN de bovenste regel voor vergelijk EN de onderste. Eigenlijk dus ook een "OR"-multi-criteria-relatie dus. Of zit ik nu helemaal fout? Quote Link to comment
0 AvD Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 Of zit ik nu helemaal fout? Dat denk ik niet. Alleen weet ik nog altijd niet precies wat de vraagsteller bedoelde. Quote Link to comment
0 Djavo Posted October 17, 2006 Author Share Posted October 17, 2006 het ging daar om "one to one", "one to many" en "many to many" relationships (of heb ik de vraag verkeerd begrepen?). ja die bedoelde ik Quote Link to comment
0 Djavo Posted October 17, 2006 Author Share Posted October 17, 2006 Twee methodes: multiline key of joinfile. De tweede heeft de voorkeur. maar goed, hoe doe je dat Quote Link to comment
0 AvD Posted October 17, 2006 Share Posted October 17, 2006 JoinFile: nieuwe tabel bevattend uitsluitend de ID's van de twee andere samen met de relevante info. Voorbeeld: Companies en People. Companies bevat telefoonnummer van het bedrijf. People bevat geboortedatum (= privé) van een persoon. De joinfile, laten we die ComPeop noemen, bevat de Company ID en de People ID, zodat we weten wie voor welk bedrijf werkt. Als voorbeeld van relevante info heb je het rechtstreeks telefoonnummer van die persoon op dat bedrijf. Je ziet meteen dat dat info is die je niet kwijt kunt in een multiline key systeem. Vandaar dat dat niet de voorkeur krijgt. Hoe maak je het? Met de hand of scripten. HTH Quote Link to comment
0 Djavo Posted October 17, 2006 Author Share Posted October 17, 2006 ahh merci, ik ga er mee aan de slag, als ik er niet uit kom merken jullie het wel Quote Link to comment
Question
Djavo
in bijvoorbeeld MS acces kan je bij de relaties kiezen tussen "een op een" of "een op veel", kan dit ook in filemaker pro, en zo ja, hoe?
alvast dank,
Djavo
11 answers to this question
Recommended Posts