janDM Posted October 26, 2006 Share Posted October 26, 2006 Ik zou graag eenvoudige statisitiek uitvoeren op gegevens in filemaker, zoals ANOVA, normaliteits en/of t-testen. Heeft iemand hier ervaring mee via een plug-in of zo? Quote Link to comment
0 JeanWM Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Misschien een nefast voordeel om op een univ te werken... Ik exporteer mijn gegevens naar Excel, geef die file aan de Statistiekjongens, die rommelen er wat mee (duistere magie voor mij) en dan importeer ik hun kunstwerkresultaten weer in mijn bestand. Ik denk niet dat je dus echt een plug in nodig hebt, mocht die bestaan. Misschien ben ik van de oude stempel, maar ik volg het idee om het juiste gereedschap voor een bepaald werk te gebruiken. FM is sterk op verschillende vlakken, maar blijft nog altijd een database. Van het ogenblik dat je buiten de 'base data' dient te gaan (ik denk maar aan simpele of complexe correlatie, can tolerance, etc) is het best een geschikte tool daarvoor te gebruiken. Alhoewel....met de geboden variabelen techniek in de laatste versies van FM kunnen bepaalde zaken wél in FM gedaan worden. Ik weet niet of FM een two-way of three-way analysis of variance aankan. Quote Link to comment
0 janDM Posted October 28, 2006 Author Share Posted October 28, 2006 Ik vreesde al dat het niet echt mogelijk was, maar ja je weet nooit, je ziet soms de gekste toepassingen voor filemaker. Quote Link to comment
0 JeanWM Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 Het blijft natuurlijk mogelijk, vraag is of het de moeite loont om al het bijkomend werk te doen in FileMaker van het ogenblik dat je niet over een native functie beschikt. Ik heb ooit binomial en Poisson, Factorials and Permutations, Student t en Chi Squared, Beta and Lognormal Distributions rechtsreeks in FileMaker gedaan. Maar dat heeft tijd, bloed, zweet en nog iets gekost. Een kopbrekende bezigheid die achteraf de moeite niet loonde (ik spreek niet van de opgedane ervaring) Het is nu dus veel makkelijker de data te exporteren en de resultaten te importeren. Het enige dat overgebleven is dat we rechtsreeks in FM doen is de Binomial en Poisson, mediaan en nog wat andere statistical calcs die je over een found set kunt doen. Voor alles dat verder moet gaan dan dat gebruiken we 'externe' programma's. Voornamelijk omdat ik mij geen verder haarverlies meer kan veroorloven en omdat de kosten om de gaten in de muren te dichten te hoog opliepen... of...om wat meer in jouw branche te blijven: ik liep op mijn tandvlees na de zoveelste mislukte poging.... Quote Link to comment
0 janDM Posted October 29, 2006 Author Share Posted October 29, 2006 Ik denk dat ik inderdaad al die problemen ook kan missen als kiespijn (nu we toch in de sfeer zijn) en verder doen zoals nu: exportern naar statistica. Quote Link to comment
Question
janDM
Ik zou graag eenvoudige statisitiek uitvoeren op gegevens in filemaker, zoals ANOVA, normaliteits en/of t-testen. Heeft iemand hier ervaring mee via een plug-in of zo?
4 answers to this question
Recommended Posts