Jump to content
  • 0

factuur maken

Cornelis

Question

Hallo beste mensen,

Ik ben niet helemaal nieuw met Filemaker, maar wel in dit Forum

Ben nu een beetje vastgelopen op het volgende:

Mijn database bestaat uit 4 separate tables:

1-adressen

(spreekt voor zich)

2-artikelen

(container met afbeeldingen, omschrijving, afmetingen, prijs)

3-facturen

(per verkocht artikel moet hier een record aangemaakt worden

waarin een nieuw factuurnummer wordt ingevoerd en een artikel id en de naam van de koper. (de rest komt uit de andere tables)

als een koper meer artikelen in een keer koopt dan geef ik de verschillende records hetzelfde factuurnummer. dit factuurnummer voor ik in in "printfacturen"

4-printfacturen

in deze table zit een layout om een factuur uit te printen.

Het ging allemaal perfect:

een layout met merged fields voor de adresgegevens en factuurnummer en datum totaalprijs etc.

en een portal voor afbeelding, artikelnummer, prijs, afmetingen , omschrijving.

MAAR, deze layout werkt niet in de preview / printer.

Ik heb nu allerlei alternatieve combinaties (ValueList, combinatie van merged fields en listview)geprobeerd om de factuur kloppend te krijgen en alle info uit de velden van de andere tables naar voren te krijgen, maar het werkt niet.

Heeft iemand een idee?

Alvast hartelijk dank

Cornelis

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Eerst en vooral welkom op dit forum.

Volgens mij schort er toch een en ander aan je constructie:

Met je tabel voor klanten en artikelen zit je wel goed.

Facturen en printfacturen zijn waarschijnlijk niet goed opgezet.

Ik zou eerder gaan voor een tabel factuur en een tabel factuurlijnen (1 of meerdere records per factuur naargelang het aantal artikelen per factuur)

Het afdrukken doe je dan met een lijstlayout op basis van de tabel factuurlijnen.

Gebruik maar eens de zoekfunctie in dit forum, veel kans dat je heel wat ideeën opdoet.

• 0