Jump to content
  • 0

factuur maken

Cornelis

Question

Hallo beste mensen,

Ik ben niet helemaal nieuw met Filemaker, maar wel in dit Forum

Ben nu een beetje vastgelopen op het volgende:

Mijn database bestaat uit 4 separate tables:

1-adressen

(spreekt voor zich)

2-artikelen

(container met afbeeldingen, omschrijving, afmetingen, prijs)

3-facturen

(per verkocht artikel moet hier een record aangemaakt worden

waarin een nieuw factuurnummer wordt ingevoerd en een artikel id en de naam van de koper. (de rest komt uit de andere tables)

als een koper meer artikelen in een keer koopt dan geef ik de verschillende records hetzelfde factuurnummer. dit factuurnummer voor ik in in "printfacturen"

4-printfacturen

in deze table zit een layout om een factuur uit te printen.

Het ging allemaal perfect:

een layout met merged fields voor de adresgegevens en factuurnummer en datum totaalprijs etc.

en een portal voor afbeelding, artikelnummer, prijs, afmetingen , omschrijving.

MAAR, deze layout werkt niet in de preview / printer.

Ik heb nu allerlei alternatieve combinaties (ValueList, combinatie van merged fields en listview)geprobeerd om de factuur kloppend te krijgen en alle info uit de velden van de andere tables naar voren te krijgen, maar het werkt niet.

Heeft iemand een idee?

Alvast hartelijk dank

Cornelis

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Eerst en vooral welkom op dit forum.

Volgens mij schort er toch een en ander aan je constructie:

Met je tabel voor klanten en artikelen zit je wel goed.

Facturen en printfacturen zijn waarschijnlijk niet goed opgezet.

Ik zou eerder gaan voor een tabel factuur en een tabel factuurlijnen (1 of meerdere records per factuur naargelang het aantal artikelen per factuur)

Het afdrukken doe je dan met een lijstlayout op basis van de tabel factuurlijnen.

Gebruik maar eens de zoekfunctie in dit forum, veel kans dat je heel wat ideeën opdoet.

• 0

Dank voor je antwoord, ik heb inderdaad al flink rondgekeken op deze site met de zoekfunctie.

Heb ook allerlei dingen uitgeprobeerd.

Mijn eigen bedenksel met mergedfields en een portal werkte goed op het scherm, maar niet in de preview en dus ook niet om te printen.

Op de factuur zou moeten staan op A4 formaat:

factuurnummer ::uit facturen

datum

titel

voorletters,

achternaam

adres etc. ::uit gerelateerde externe table (adressen)

Geachte

Aanhef :: uit gerelateerde externe table (adressen)

Achternaam

Text van de factuur

dan de :: fields uit Artikelen:

omschrijving (-en)

artikelnummer(-s)

afmeting(-en)

prijs(-en)

afbeelding(-en)

calculation fields om de totaal prijs van de artikelen te berekenen

tekst onderschrift.

Ik denk dat ik hetzelfde al heb gedaan, maar heet de tabel die jij factuur lijnen noemt bij mij facturen (nieuw record voor elk artikel dat op een factuur moet, bij 3 artikelen dus 3 records met eenzelfde factuurnummer)

en de printfacturen tabel is om de uiteindelijke factuur samen te stellen in een layout zoals hij moet worden opgestuurd.

Op het scherm(browse mode) lukte dit met merged fields en een portal voor de artikelen fields maar niet in de preview / printer.

Combinatie listview met merged fields(voor adresgegevens en calculatie)

werkte helemaal niet (maar 1 artikel per layout in browse mode)

ook nog repeating fields geprobeerd voor de artikelen fields, maar hier is ook maar 1 artikel te zien

Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel, het lijkt me toch een basis functie, het maken van een factuur uit verschillende tables.

Overigens heb ik de FM8 bible er op nageslagen, maar ook deze biedt geen soelaas.

• 0
Dank voor je antwoord, ik heb inderdaad al flink rondgekeken op deze site met de zoekfunctie.

Heb ook allerlei dingen uitgeprobeerd.

Mijn eigen bedenksel met mergedfields en een portal werkte goed op het scherm, maar niet in de preview en dus ook niet om te printen.

Ik denk niet dat je al voldoende hebt rondgekeken, want dan zou je ongetwijfeld al geleerd hebben dat portals enkel dienen voor een schermlayout en geenszins aan te raden voor een printlayout.

Op de factuur zou moeten staan op A4 formaat:

factuurnummer ::uit facturen

datum

titel

voorletters,

achternaam

adres etc. ::uit gerelateerde externe table (adressen)

Geachte

Aanhef :: uit gerelateerde externe table (adressen)

Achternaam

Text van de factuur

Dit moet dus komen in de subrésumé van je layout

dan de :: fields uit Artikelen:

omschrijving (-en)

artikelnummer(-s)

afmeting(-en)

prijs(-en)

afbeelding(-en)

Hier ben je dus verkeerd bezig. Het artikelnummer en de prijs moeten niet komen uit artikels maar uit een tabel factuurlijnen. (Als later de prijzen van de artikels aangepast worden, is het waarschijnlijk niet de bedoeling dat alle bestaande facturen herberekend worden)

Ik denk dat ik hetzelfde al heb gedaan, maar heet de tabel die jij factuur lijnen noemt bij mij facturen (nieuw record voor elk artikel dat op een factuur moet, bij 3 artikelen dus 3 records met eenzelfde factuurnummer)

en de printfacturen tabel is om de uiteindelijke factuur samen te stellen in een layout zoals hij moet worden opgestuurd.

Dit is niet de goede manier. Ik spreek wel degelijk van een tabel facturen èn een tabel factuurlijnen.

het lijkt me toch een basis functie, het maken van een factuur uit verschillende tables.

Inderdaad, maar niet op de manier die jij bedacht hebt. Zolang je niet bereid bent om je manier van werken even te herzien, denk ik dat je er niet zult komen. Dus nogmaals het is belangrijk dat je de printlayout opbouwt op basis van een tabel factuurlijnen. Vergeet die printtabel.

Desnoods wil ik wel een beknopt voorbeeldje posten. Als ik me niet vergis staan er al dergelijke voorbeeldjes op het forum, maar ik kan er nu direct geen vinden.

• 0

De namen van je tabellen zijn ongebruikelijk, maar voor het overige zou het wel moeten werken. Dat het dat niet doet, is omdat je print vanuit de parent file terwijl dat moet vanuit de child file. Portalen zijn en waren - zoals hierboven terecht gezegd wordt - nooit bedoeld om afgedrukt te worden.

• 0

Ik ben er nog niet uit, maar probeer een aantal dingen te begrijpen.

Vraag :

in mijn database heb ik in de factuur layout een portaal gebruikt zoals in deze download:

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=3692

van de start layout va deze download krijg ik een ook de complete lijst in de preview-mode te zien,

waarom lukt dit in mijn database met de layout voor facturen alleen in de browse-mode?

In de preview-mode zie ik geen 5 meer, maar slechts 1 resultaat (?)

Ik heb de field control en portal setup van beide vergeleken en deze zijn identiek behalve dat mijn tables extern zijn en die van de download in 1 file (en ik heb geen sorteer optie gebruikt)

• 0

Het is gelukt!

header met alle factuur info in merged fields

body met listview

footer met merged fields voor sub totaal en totaal te betalen

Alleen:

De berekening van totaal en subtotaal is niet meer te zien, alleen in de browse mode maar daar klopt het getal niet.

Hoe maak ik nu een sub- en totaal van de prijzen in de listview?

Moet ik voor deze nieuwe vraag een nieuw onderwerp aan maken?

ik laat het maar even hier staan