rigo Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Kan iemand me met het volgende probleempje helpen? Ik heb zo het gevoel dat de oplossing heel simpel is... maar het kan ook best zijn dat er geen oplossing voor is. Stel ik heb een 5 tal records met veldnaam "omschrijving" inhoud is: 1. peer 2. peer 3. appel 4. peer 5. kiwi Als ik een valuelist maak op basis van dit veld dan zie ik 3 opties in deze lijst staan: 1. peer 2. appel 3. kiwi Nu zou ik dit resultaat graag in een portaal willen zien i.p.v. mijn valuelist. En het liefst zonder scripting. Makkelijk, moeilijk of onmogelijk? Alvast bedankt. Gr. Rigo Quote Link to comment
0 janDM Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Dat is een probleem waar ik ook al mee geworsteld heb. En nog steeds niet uit ben. Ik stuit steeds op het probleem dat filemaker geen relaties kan maken op velden die een berekening uit een andere tabel bevatten. In attachment is volgens mij the next best thing. Een script met maar 1 scriptstap, gecombineerd me de DoIt plug-in. Je moet ook wel alle 'delete records' ondervangen en laten opvolgen door het scriptje, want soms zal dit resulteren in niet weergeven in de portaal. Hopelijk heb je hier iets aan Misschien dat een van de goeroes op deze site dit voorbeeld kunnen optimaliseren. appelen_en_peren.fp7 Quote Link to comment
0 Jeroen Aarts Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 rigo, Een portal toont records. Als 5 records voldoen aan de join criteria van je relatie, dan toont de portal 5 records. Dat is waar een portal voor bedoeld is. Als je echt in een portal de unieke waarden wil tonen in een portal, dan ga je met een script in een aparte tabel alleen maar unieke records moeten creëren. Maar ik denk dat je best een ander manier zoekt om je probleem op te lossen. Quote Link to comment
0 Guido Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Rigo, het beste is om de duplicaten eruit te filteren met een selfjoin dmv berekening (bij aanmaak, anders werkt je relatie niet meer), daarna is dit heel makkelijk in een portaal te maken. Gr guido Quote Link to comment
0 rmw Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Is dit draadje nog van belang voor dit probleem? rmw Quote Link to comment
0 Jeroen Aarts Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Geniaal! In bijlage meteen een voorbeeldbestand. Alle credits aan Peter... De truuk is dus om de unstored calculation opnieuw te gebruiken als match veld. Toch blijf ik bij de bedenking of we met dit soort van oplossingen niet om iets heen fietsen, wat meer fundamenteel binnen de "gewone" FileMaker logica past. Als je bv. maanden later je toepassing moet gaan debuggen, hoe lang werk je je dan in in dit soort van constructie? Fruit.fp7 Quote Link to comment
0 rigo Posted December 8, 2006 Author Share Posted December 8, 2006 Hoi Allemaal! Ik had gisteravond laat nog even gespiekt en was al onder de indruk van de reacties. Echt supergaaf dat het gelukt is... en iedereen bedankt. Ik ga er z.s.m. mee aan de slag. Groeten Rigo Quote Link to comment
Question
rigo
Kan iemand me met het volgende probleempje helpen?
Ik heb zo het gevoel dat de oplossing heel simpel is... maar het kan ook best zijn dat er geen oplossing voor is.
Stel ik heb een 5 tal records met veldnaam "omschrijving"
inhoud is:
1. peer
2. peer
3. appel
4. peer
5. kiwi
Als ik een valuelist maak op basis van dit veld dan zie ik 3 opties in deze lijst staan:
1. peer
2. appel
3. kiwi
Nu zou ik dit resultaat graag in een portaal willen zien i.p.v. mijn valuelist.
En het liefst zonder scripting.
Makkelijk, moeilijk of onmogelijk?
Alvast bedankt.
Gr. Rigo
6 answers to this question
Recommended Posts