Jump to content
  • 0

Resultaat van een valuelist maar dan in een portal

rigo

Question

Kan iemand me met het volgende probleempje helpen?

Ik heb zo het gevoel dat de oplossing heel simpel is... maar het kan ook best zijn dat er geen oplossing voor is.

Stel ik heb een 5 tal records met veldnaam "omschrijving"

inhoud is:

1. peer

2. peer

3. appel

4. peer

5. kiwi

Als ik een valuelist maak op basis van dit veld dan zie ik 3 opties in deze lijst staan:

1. peer

2. appel

3. kiwi

Nu zou ik dit resultaat graag in een portaal willen zien i.p.v. mijn valuelist.

En het liefst zonder scripting.

Makkelijk, moeilijk of onmogelijk?

Alvast bedankt.

Gr. Rigo

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dat is een probleem waar ik ook al mee geworsteld heb. En nog steeds niet uit ben. Ik stuit steeds op het probleem dat filemaker geen relaties kan maken op velden die een berekening uit een andere tabel bevatten.

In attachment is volgens mij the next best thing. Een script met maar 1 scriptstap, gecombineerd me de DoIt plug-in. Je moet ook wel alle 'delete records' ondervangen en laten opvolgen door het scriptje, want soms zal dit resulteren in niet weergeven in de portaal. Hopelijk heb je hier iets aan

Misschien dat een van de goeroes op deze site dit voorbeeld kunnen optimaliseren.

appelen_en_peren.fp7

• 0

rigo,

Een portal toont records. Als 5 records voldoen aan de join criteria van je relatie, dan toont de portal 5 records. Dat is waar een portal voor bedoeld is.

Als je echt in een portal de unieke waarden wil tonen in een portal, dan ga je met een script in een aparte tabel alleen maar unieke records moeten creëren. Maar ik denk dat je best een ander manier zoekt om je probleem op te lossen.

• 0

Geniaal! In bijlage meteen een voorbeeldbestand. Alle credits aan Peter...

De truuk is dus om de unstored calculation opnieuw te gebruiken als match veld. Toch blijf ik bij de bedenking of we met dit soort van oplossingen niet om iets heen fietsen, wat meer fundamenteel binnen de "gewone" FileMaker logica past. Als je bv. maanden later je toepassing moet gaan debuggen, hoe lang werk je je dan in in dit soort van constructie?

Fruit.fp7