Jump to content
  • 0

Multi-select value lists voorkomen en 'layout unknown'

Gido_

Question

1) Om te voorkomen dat een gebruiker meerdere values aanklikt zag ik laatst "uit goede bron" staan om

LeftWords(RightValues( veld; 1); 999999999)

in het auto-enter veld te zetten.

Maar onmiddellijk werkte dit al niet voor mijn toepassing. Bv wanneer een veld eindigt op " " of ":"

Is deze niet "méér foolproof", of loop ik daar ook nog eens mee tegen de lamp?

Substitute(RightValues( veld ; 1);"¶";"")

2) Ik heb het heel lang niet in het oog gehad, dus ik weet niet meer of het sinds conversie is van FM6 naar FM7 files of dat het altijd zo is geweest, maar ik blijk in zowat alle GTRR steps "layout unknown" te hebben staan, alhoewel alles wel werkt zoals het hoort en binnenin een layout geselecteerd staat.

Is dit dan een bekende bug in bep. omstandigheden, file corruptie, of heb ik ergens slechte praktijken gebruikt in die file (ongetwijfeld :lol:)...?

(ik weet momenteel niet of het ook zo is als ik een nieuwe database begin, maar toch al de vraag...)

[ik werk in een legale FM8 Pro Advanced 8.0v1]

Edited by Guest

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

1) er is verschil tussen FM<7 en FM>=7 bij het bepalen van wat een woord is of niet. De bedoeling van deze truc is om de laatste return te verwijderden. Ik zou opteren voor jou meer 'fool proof' versie.

2) volgens mij is de weergave van de layout waar naartoe wordt gegaan met de scriptstap al sinds FM7 niet correct. Het is dus geen corruptie oid, maar een bug (die overigens geen problemen veroorzaakt, want de scriptstap doet precies wat je wilt).

rmw

• 0

Bedankt 8) Ik kwam "mijn oplossing" ook pas elders tegen, dus ik ben dubbel gerustgesteld.

Om nog eens een paar andere dingen te noemen:

Is het normaal dat:

3) een gelockte status area locked blijft als je naar layout mode gaat? (behoorlijk irriterend en heb er nog geen filosofie achter kunnen vinden) Mss is er een override truukje?

4) je toetsenbord naar Engels springt als je een veldinput op "synchronize with field's font" zet? (wel even mijn hoofd over moeten breken eer ik dat door had :lol:)

Is er een nadeel indien je dit moet laten afstaan, want het komt mij over dat dit normaal moet aanstaan? (ook al staat het default niet aan)

• 0

3) de lock-status van de statusbalk staat los van de layout of blader modus. Er is geen verband, dus ook geen logisch verband. Al sinds FM2.

4) het toetsenbordfenomeen zegt mij niks. Omdat ik voor 99% op Mac ontwikkel kan ik hier geen zinnig woord over zeggen.

De optie zelf is volgens mij alleen van toepassing bij bijzondere talen/lettertypen als koreaans en chinees ed. Voor het ons bekende alfabet doet deze optie niets (aan of uit maakt dus geen verschil).

rmw

• 0
De bedoeling van deze truc is om de laatste return te verwijderden

Het blijkt overigens dat de GetValue-functie (FM8 en 8.5) de waarde zonder afsluit-retrun terug geeft. Dat maakt de hele exercitie weer overbodig.

Left/Middle/RightValues doen dat vervolgens weer niet (om het doorzichtig te houden).

rmw

• 0

Dat taalveld zal idd wel zo zijn wat je zegt, maar het was me niet 100% duidelijk uit de handleiding. Ondertussen zie ik toch af wanneer ik er hier en daar één vergeten ben om terug default te zetten :lol: Je doet dan Ctrl-A (denk je), maar eigenlijk doe je Ctrl-Q met Engels toetsenbord :o:evil:

Je antwoord 3 begrijp ik niet goed. Bedoel je dat het bij jou onafhankelijk werkt? Als *ik* naar layout ga wanneer ik uit een gelockte verborgen statusbalk kom in browse mode, krijg ik hem niet open in layout mode :cry:

• 0
Bedoel je dat het bij jou onafhankelijk werkt? Als *ik* naar layout ga wanneer ik uit een gelockte verborgen statusbalk kom in browse mode, krijg ik hem niet open in layout mode :cry:

Nee, uit je vraag las ik de behoefte om de status van de statusbalk intelligent mee te laten veranderen met de modus waarin je zit. Ik heb geprobeerd aan te geven dat dat verband er niet is en nooit is geweest.

Een van de dingen die op het lijstje van 'het zou mooi zijn als...' staat.

Ik heb in de lijst met script, helemaal bovenaan, een script dat de statusbalk losgooit en toont. Uiteraard is dat niet voor de gebruikers, maar dat gebruik ik erg vaak.....

rmw