Jump to content
  • 0

Help, hoe maak ik een één naar méér kabel-keten?

clarify9

Question

Hoi Filemakers,

Ik heb een grappige applicatie bedacht, genaamd KABEL, ZIE BIJLAGE.

Het doel van deze applicatie is dmv een zgn. Kabel veld, records uit één tabel automatisch aan elkaar te KABELEN...

Dit werkt als volgt:

Record 1 >

In code = 1, Uit code = 2, Objectomschrijving = Rups, Datum = 1/1/2007

Record 2>

In code = 2, Uit code = 3, Objectomschrijving = Cocon, Datum = 2/1/2007

Record 3>

In code = 3, Uitcode = 4, Objectomschrijving = Vlinder, Datum = 3/1/2008

Wat ik nu wil doen is alle records voorzien van een Kabel-code, welke automatisch wordt berekend, de waarde van deze kabelcode moet zijn de laatste uit-code van de kabel.

Dit wil echter nog niet lukken. Wie helpt mij?

Ik heb hiervoor alvast een veld aangemaakt, in bijgevoegd atachment.

Thanks,

Clarify9

Kabel.fp7

Edited by Guest

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Thanks Murtje, Dit is de oplossing bijna!

De oplossing werkt perfect voor objecten met één begingobject en één eindobject, wat ik nog vergeten was dat er ook kabels met één begin object en meerdere vervolg objecten kunnen bestaan.

In dat geval loopt de door mij bedachte oplossing niet lekker, doordat het beginobject, in het geval van meerdere eindobjecten, meerdere kabelnummers te verwerken krijgt, terwijl er maar één kabel veld is.

Meer kabelvelden is niet handig, want dit veld gebruik ik nu juist om de records aan elkaar te kabelen.

Heeft iemand hier ooit al iets voor bedacht?

Waar ik naar op zoek ben is iets waarmee je de verschillende IN en UIT codes met het eindobject kunt linken, zodat je makkelijk kunt zien van welke keten het object deel uit maakt.

______________ B __>

A __>

______________ C __> F ___> H__> D __ >G

In woorden:

-eindobject G maakt onderdeel uit van keten A C F H D G,

-eind object B maakt onderdeel uit van keten A B

Tot nu toe lukt het mij niet om "A" aan zowel de eerste als de tweede keten te linken.

Wie helpt?

• 0
wat ik nog vergeten was dat er ook kabels met één begin object en meerdere vervolg objecten kunnen bestaan

In dat geval is het niet mogelijk om automatisch de waarde van kabel IN te bepalen. De gebruiker moet bij elk nieuw record steeds kiezen aan welke schakel hij zijn nieuwe record wil koppelen: het uiteinde van een kabel of ergens een schakel midden in een bestaande kabel.

Is het zo dat elk record maar één ander record als IN kan hebben maar wel meerdere records als UIT? Je kan met andere woorden wel nieuwe vertakkingen beginnen maar geen vertakkingen samenvoegen?

Het is een uitdaging om zoiets visueel weer te geven. Omdat het aantal vertakkingen in principe oneindig is, kom je er m.i. niet met wat portals.