fredmatrack Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Dames en heren filemaker, ik zit met een probleempje en ik geraak er weer niet uit. In bijlage zit een bestand waarin mijn collega's hun Voeten (vakoverschrijdende eindtermen) moeten ingeven (en waar sommigen hun voeten aan vegen). Nu, dat invullen is goed gelukt. Wat ik nu echter wil, is rapporteren. Momenteel heb ik al de detail, nu wil ik graag een overzicht. Concreet zou ik een matrix willen krijgen waarin alle voeten staan (als rijen) en als kolommen de verschillende richtingen. Zo kan ik direct opvragen welke richting een bepaalde voet niet heeft ingevuld gekregen en waar er dus gaten zitten. VoetenDerdeGraadBU.fp7.zip Quote
0 Jeroen Aarts Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Dit gaat in Excel of OpenOffice met 1 druk op de knop: Pivot tables. Je kan dan op dynamische manier zelf je rijen en kolommen bepalen, totalen berekenen enz. door middel van simpele drag and drop. In FileMaker ga je je te pletter werken om maar een schijn van resultaat te krijgen. Exporteer je data vanuit FileMaker dus. Quote
0 fredmatrack Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 Inderdaad, vanuit excel zou ik het kunnen en met SQL ook. Enkel in FM is dat blijkbaar vrij moeilijk. Aangezien we beschikken over FM Server Advanced, kan ik proberen door middel van ODBC een connectie te maken tussen de twee. Als er nog iemand het in FM voor elkaar krijgt, dat wordt met veel dank aanvaard! Quote
0 tackenco Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Ik weet met vrij grote zekerheid dat je een tekortkoming binnen filemaker hebt aangeboord. Buiten dat ik deze vraag al eerder op het forum ben tegen gekomen, heb ik zelf ook regelmatig de behoeft om zoiets te gebruiken, het is mij tot op heden nog nooit gelukt. Aangezien je fm server advanced hebt kun je ook met PHP iets proberen te maken. Ik denk aan het maken van een cvs bestand met gegevens uit je database, deze is dan te openen in Excel. Met ODBC zal het ook wel lukken denk ik. Niels Quote
0 fredmatrack Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 Momenteel probeer ik die php beta van FM aan de praat te krijgen. Als dat lukt, dan kan ik alles in onze php-website integreren en ben ik ook gesteld. Nu enkel die php nog ... Quote
0 janDM Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 In filemaker 8.5 is er een mogelijkheid om via de webviewer zulke 'draaitabellen' te maken. Het komt er eigenlijk op neer dat je een html bestand maakt met de tabel in, en deze vervolgens laat zien via de webviewer. Dus niet zo heel flexibel, maar ziet er wel goed uit. Bij de installatie van filemaker is er een voorbeeldbestandje in de map filemaker 8.5\English Extras\Examples\web Viewer Example. Quote
0 fredmatrack Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 Dat is inderdaad nog een idee. Ik maak een php-pagina die in real time de data uit de database ophaalt en vervolgens toon ik die via de webviewer in FM. Alvast bedankt voor de reacties! Hopelijk volgen er nog nuftige tips. Quote
0 clarify9 Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Mijn FileMaker Motto is: Impossible Is Nothing. Je wilt een Pivot table --> het is mogelijk. Je zult het echter wel zelf moeten programmeren. Neem nu horizontale portalen, door sommigen voor onmogelijk gehouden, door anderen wel gemaakt. Overtuig jezelf een download het voorbeeldbestand: http://www.nightwing.com.au/FileMaker/demos3.html#d1 Wie gaat de uidaging aan en maakt de dynamische filemaker-only draaitabel zonder behulp van plug-ins?? Tip: Volgens mij is een draaitabel een variant van een horizontale en een verticaal portaal. Clarify9 Quote
0 clarify9 Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Hallo omdat ik clarify zie als een soort van naslagwerk hier nog de oplossing die voor mij werkte: In filemaker 8.5 is er een mogelijkheid om via de webviewer zulke 'draaitabellen' te maken. Het komt er eigenlijk op neer dat je een html bestand maakt met de tabel in, en deze vervolgens laat zien via de webviewer. Dus niet zo heel flexibel, maar ziet er wel goed uit. Bij de installatie van filemaker is er een voorbeeldbestandje in de map filemaker 8.5\English Extras\Examples\web Viewer Example. ____________ Let op dat je de tab "Matrix rapport" gebruikt. Deze tab had ik op een of andere manier over het hoofd gezien (?) Succes!! (fantastische oplossing btw!) Quote
Question
fredmatrack
Dames en heren filemaker,
ik zit met een probleempje en ik geraak er weer niet uit.
In bijlage zit een bestand waarin mijn collega's hun Voeten (vakoverschrijdende eindtermen) moeten ingeven (en waar sommigen hun voeten aan vegen).
Nu, dat invullen is goed gelukt. Wat ik nu echter wil, is rapporteren. Momenteel heb ik al de detail, nu wil ik graag een overzicht.
Concreet zou ik een matrix willen krijgen waarin alle voeten staan (als rijen) en als kolommen de verschillende richtingen.
Zo kan ik direct opvragen welke richting een bepaalde voet niet heeft ingevuld gekregen en waar er dus gaten zitten.
VoetenDerdeGraadBU.fp7.zip
8 answers to this question
Recommended Posts