Jump to content
  • 0

Layout setup... show records from:

Lutmers

Question

Posted

Zit ik er nou helemaal naast?

In de layout-setup kun je aangeven dat je in de layout records wil tonen o.b.v. een table-occurance... dit is blijkbaar niet gelijk aan o.b.v. een relatie?!? Klopt dat?

Ik snap de fun dan niet van de table-occurance keuze bij deze optie, dat had dan ook gewoon de table zelf kunnen zijn...

Als het wel zo is dat je ook kan tonen op basis van een relatie (genoemd al table-occurance) waarom werkt het dan niet?

Oftewel... ik had gehoopt dat een layout in 8.5 het zelfde kon als een portal, namelijk op basis van een relatie een selecte groep records tonen, zonder tussenkomst van een script... dit klopt niet??!?

Graag een hint hoe dit mogelijk wel kan.. dank

Jeroen

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Eerst al even dit: het is een occurrence, drie c's, twee r'en.

Een layout is nog net wat het vroeger was: een grafisch geheel waarop velden geplaatst kunnen worden, zodat we data zien. Wat nieuw is, is het perspectief, de blik van waaruit we naar die data kijken, en die houdt niet alleen rekening met de table, maar voornamelijk met zijn table occurrence die we gekozen hadden voor die layout, dus de table gezien in zijn relaties tot andere tables, dus (meestal) tot andere table occurrences. Als je de relationele links, de kabeltjes beschouwt als dingetjes waar je niet vanaf kunt, dan ben je al een eind weg: je ziet je table data en die van andere related tables, precies volgens wat gedefinieerd is in die kabeltjes. De context van je data kan dus verschillend zijn,, zodat je bijvoorbeeld niet te zien krijgt wat je had verwacht (of gehoopt...), of erger nog, het omgekeerde: je krijgt iets te zien, vertrouwt het, en weet niet dat het niet is wat er had moeten staan (tenminste in jouw optiek).