Jump to content
  • 0

Newbie vraag

Padje

Question

Posted

Beste allen,

heb jullie forum gisteren ontdekt. Ben sinds vanmorgen beginnen neuzen in Filemaker. Ben al een klein eindje op weg naar eigen database/facturatie (en eventueel later eenvoudige boekhouding). Deed vroeger eenvoudige facturatie in Excel.

Concreet: ik heb al een klantenbestand aangemaakt (import vanuit excel), ik ben nu bezig met een factureringsbestand te maken. Deze zijn al relationeel met elkaar verbonden. Er wordt ook al automatische factuurnummer en vervaldag aangemaakt. Via een matched field worden ook de juiste gegevens gegenereerd wanneer ik een bepaald bedrijf selecteer.

Dit is allemaal gelukt na veel opzoeken en lezen en downloaden op dit forum en via de tips van een link die ik hier ook had gevonden, waarvoor dank alvast.

Nu zit ik echter met volgende vraag. Soms heb ik voor 1 bedrijf meerdere contactpersonen. Hiervoor heb ik velden aangemaakt in mijn klantenbestand (contactpersoon 1, contactpersoon 2, ...) met bijhorend telefoonummer (telefoon contacp. 1, telefoon contactp. 2, ...)

Nu zou ik echter graag bij facturering kunnen kiezen als een soort van pop-up menu ofzo wie als contactpersoon op de factuur vermeld moet staan (met dan bijhorend telefoonnumer)

Ik vind niet echt een oplossing, lees eerder, ik weet niet waar te zoeken. Ik begin tussen het bos van de self-joining en matched field etc de draad een een beetje kwijt te raken. Alle tips in de goede richting zijn welkom. Moet ik dan met een value list werken ?

Sorry als dit echt newbie is. Alvast bedankt voor jullie tijd.

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als je meer dan één contactpersoon per bedrijf hebt, dan deden we dat vroeger (FileMaker 2) met repeating fields. Knap onhandig als je bijvoorbeeld voor die ene klant drie contactpersonen had, en voor de andere tweeëndertig, of zelfs maar acht...

Je zet die contactpersonen dus het beste in een aparte tabel, gerelateerd aan de eerste: je hebt dan een zuivere one to many-relatie. Het kan ook voorkomen dat een van die contactpersonen ook nog voor een ander bedrijf werkt. Dan zit je met een many to many en werk je beter met een jointable.

Zo'n contactpersoon selecteren doe je dan het beste via een popup list of zo (en die wordt "gevoed" door een value list, die dan weer op zijn beurt gebaseerd is op de waarden van het veld Contactpersoon in de gerelateerde records).

• 0
Posted

Hey AvD,

alvast bedankt, ik denk trouwens dat ik van jou site al heel wat tips heb gehaald, kan dat ?

Anyway, ik heb een aparte tabel binnen mijn klantenbestand aangemaakt met naam bedrijf en dan per "record", voorlopig drie, velden met contactpersonen, en drie velden met telefoonnumers. Dit moesten toch geen repeating fields zijn hé ? Anders ben ik hier al fout.

Ik krijg in mijn tabel "klantenbestand" nu ook bij contacpersoon een pop-up menu met alle namen van de contactlijst. Kan ik deze beperken zodat enkel de namen van het reeds geselecteerde bedrijf tevoorschijn komen ?

Nogmaals hartelijk dank

• 0
Posted

Anyway, ik heb een aparte tabel binnen mijn klantenbestand aangemaakt met naam bedrijf en dan per "record", voorlopig drie, velden met contactpersonen, en drie velden met telefoonnumers. Dit moesten toch geen repeating fields zijn hé ? Anders ben ik hier al fout.

Ja, dit is al fout, tenminste als je de normalisatieregels wil respecteren.

Die staan op de info-pagina's van Clarify.

• 0
Posted
Ik krijg in mijn tabel "klantenbestand" nu ook bij contacpersoon een pop-up menu met alle namen van de contactlijst. Kan ik deze beperken zodat enkel de namen van het reeds geselecteerde bedrijf tevoorschijn komen ?

Dat heet dan een conditional value list. Staat heel netjes uitgelegd in de online help. Je hebt daar dus wel een relatie voor nodig. Zo zie je meteen dat het niet volgen van de normalisatieregels al vlug 'afgestraft" wordt.

• 0
Posted

Ja, dit is al fout, tenminste als je de normalisatieregels wil respecteren.

Die staan op de info-pagina's van Clarify.

Sorry, maar waar staan die info pagina's ik vind da nie ?? thanks

• 0
Posted

Klopt, ja. Daar staat alles. Sorry evenwel dat ik het had over "info"-pagina's. Het moest zijn "Documentatie". Maar ja, jullie hebben het toch gevonden!

• 0
Posted
Dat heet dan een conditional value list. Staat heel netjes uitgelegd in de online help. Je hebt daar dus wel een relatie voor nodig. Zo zie je meteen dat het niet volgen van de normalisatieregels al vlug 'afgestraft" wordt.

Gelukt, sorry voor late antwoord. Ben ondertussen weer een heel pak stappen verder.