db_hans Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Batch en serienummers Ik ben in filemaker een toepassing aan het maken maar ik loop vast. Het betreft het vast leggen van batch (bn) en serienummers (sn) per tekeningnummer. Bij voorbeeld tekeningnummer 130161 en heeft een sn reeks die start bij D12000 tekeningnummer 130400 en heeft een sn reeks die start bij D13500 tekeningnummer 130161 en heeft een Bn reeks die start bij 01256 enz Serienummers en batchnummer lopen met 1 omhoog Nu maak ik een nieuwe record aan en voor een tekeningnummer aan maar dan wil ik weten wat de laatste gebruikte serienummer was (of zelf inlaat vullen). Dit lijkt niet te lukken met 4 tabellen Serie ,Batch ,Tekening/reeks en een invoerscherm. En met een selfjoin (max) de laatst gebruikte te laten zien kan ik niet gebruiken omdat de reeksen verschillend zijn Wie kan mijn helpen en deze"relatie problemen" dank u Hans Quote
0 JeanWM Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 En met een selfjoin (max) de laatst gebruikte te laten zien kan ik niet gebruiken omdat de reeksen verschillend zijn Een selfjoin op serienummer zal je wel de mogelijkheid geven een max() nummer te vinden. Je volgende nummer zal die max(relatieNaam::nummerVeld) + 1 zijn. Vermits je batchnummers ook met 1 omhoog lopen is het niet moeilijk daarvoor ook de 'vorige' te vinden. Quote
0 db_hans Posted February 28, 2007 Author Posted February 28, 2007 Nee de selfjoin met de max geeft de hoogste serie nummer weer in het serie nummer veld Maar als de reeks bij de ene tekening hoger is als bij de andere werkt die niet eerste record tekening 130150 serienr. D12501 tweede record tekening 136520 serienr. D16021 zal het resultaat zijn D16021 (of plus een) maar als ik als volgende record weer tekening 130150 moet maken zal het resultaat D12501 (of plus een) moeten zijn. hans Quote
0 JeanWM Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Indien je recordaanmaak als basis het serienummer heeft, kun je opgeven welk tekeningnummer je nodig hebt. Je serienummer is onafhankelijk van je tekeningnummer. Je relatie op serienummer heeft als basis D120, D125 en D135. Daar velponiseer je een oplopend nummer aan met & in een berekening. Quote
0 db_hans Posted March 1, 2007 Author Posted March 1, 2007 Ook geen oplossing Het zijn bestaande serienummer reeksen die bij een tekening nummer horen. Dus het serienummer is juist afhankelijk van het tekeningnummer. Hans Quote
0 br Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Ik denk toch ook dat je in de richting van jeanWM moet denken. Voor zo'n zaken leg ik ook inderdaad een selfjoin: nu denk ik dat je bij jouw best een relatie legt op tekeningnr EN type (zijnde bn of sn) zo zal je inderdaad via de max functie de hoogste waarde vinden voor een tekeningnr in de sn reeks of een tekeningnr in de bn reeks... Automatisch een volgende nr aanmaken lijkt me dan geen moeilijkheid meer: je hebt de hoogste waarde en telt daar 1 bij op! Quote
0 db_hans Posted March 1, 2007 Author Posted March 1, 2007 Zou je willen uitleggen hoe je de stuctuur dan wordt, ik denk dat ik deze even mis. Ik heb nu 4 tabellen waar ik alleen het invoerscherm van gebruikt de andere zijn gerelateerde tabellen zijn tekeningnummer met de serienummer reeks (of de batchnummer reeks) de serienummers de batchnummers Op wleke tabel moet dan de selfjoin om de juiste serienummer (batchnummer) te laten zien? dank je Hans Quote
Question
db_hans
Batch en serienummers
Ik ben in filemaker een toepassing aan het maken maar ik loop vast.
Het betreft het vast leggen van batch (bn) en serienummers (sn) per tekeningnummer.
Bij voorbeeld
tekeningnummer 130161 en heeft een sn reeks die start bij D12000
tekeningnummer 130400 en heeft een sn reeks die start bij D13500
tekeningnummer 130161 en heeft een Bn reeks die start bij 01256
enz
Serienummers en batchnummer lopen met 1 omhoog
Nu maak ik een nieuwe record aan en voor een tekeningnummer aan
maar dan wil ik weten wat de laatste gebruikte serienummer was (of zelf inlaat vullen).
Dit lijkt niet te lukken met 4 tabellen Serie ,Batch ,Tekening/reeks en een invoerscherm.
En met een selfjoin (max) de laatst gebruikte te laten zien kan ik niet gebruiken omdat de reeksen verschillend zijn
Wie kan mijn helpen en deze"relatie problemen"
dank u
Hans
6 answers to this question
Recommended Posts