Jump to content
  • 0

Van 5 naar 8.5

edc

Question

Posted

Een klant van mij overweegt om over te schakelen van filemaker 5.0 naar 8.5. Draait momenteel met 15 cliênts en 1 server (5.5).

3 Belangrijke applicaties dienen omgebouwd te worden. Ik zou dit liefst gefaseerd aanpakken. Daarom volgende vragen:

* Hebben jullie ervaring met fm server 5.5 op een windows 2003 machine? (Wordt door Filemaker niet gesupporteerd)

* Is het mogelijk om fm server 5.5 en 8.5 naast elkaar te draaien op dezelfde machine?

* Is het mogelijk om fm server 5.5 en 8.5 te draaien op verschillende machines maar binnen eenzelfde LAN?

* Kan een filemaker 5.0 cliënt draaien naast een fm 8.5 cliênt?

* Bestaat aldus het risico dat men met een fm 8.5 cliënt een gehoste 5.5 file opent en aldus converteert? Indien ja, hoe kan men dit eventueel voorkomen?

Dank bij voorbaat voor uw antwoorden.

edc

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
* Hebben jullie ervaring met fm server 5.5 op een windows 2003 machine? (Wordt door Filemaker niet gesupporteerd)
Geen probleem.
* Is het mogelijk om fm server 5.5 en 8.5 naast elkaar te draaien op dezelfde machine?
Nee
* Is het mogelijk om fm server 5.5 en 8.5 te draaien op verschillende machines maar binnen eenzelfde LAN?
Ja
Ja, bij voorkeur niet tegelijkertijd (maar dat zal voor zich spreken)...
* Bestaat aldus het risico dat men met een fm 8.5 cliënt een gehoste 5.5 file opent en aldus converteert? Indien ja, hoe kan men dit eventueel voorkomen?
Vermist juist opgezet en als er naar de juiste bestanden wordt verwezen geen risico maar denk om lokale bestanden!!!.

Altijd verstandig: Voer eerst een paar eenvoudige test uit alvorens een dergelijke combinatie definitief in gebruik te nemen en zorg voor goede backups.

• 0
Posted
Ja, bij voorkeur niet tegelijkertijd (maar dat zal voor zich spreken)...

Bedankt voor de antwoorden, maar kun je bovenstaande nog iets toelichten. Ik doe dit namelijk regelmatig en ondervind niet echt problemen. (Het betreffen welliswaar allemaal locale bestanden)

• 0
Posted

Ik meen me te herinneren dat er zich met FMP5 een situatie kan voordoen waardoor je een aparte foutmelding kunt krijgen. De melding op zich zorgt niet voor crashes o.i.d. maar je moet dan wel minimaal 1 van de 2 (of beiden) eerst afsluiten.

Werk hier zelf soms ook gelijktijdig met FMP6 en FMP8.5 en deze combinatie geeft gelijktijdig geen probleem.

M.a.w. het zal ook best goed gaan, was meer een opmerking uit voorzorg.

• 0
Posted

De connectie naar de FMserver loopt over een bepaalde poort (5003). Als die door FM5.5 in gebruik is, zal FM8.5 melden dat netwerkconnectie niet mogelijk is en andersom.

Dus ja, maar niet gelijktijdig, als de bestanden op de server staan.

Lokaal is het geen probleem.

rmw

• 0
Posted

De connectie naar de FMserver loopt over een bepaalde poort (5003). Als die door FM5.5 in gebruik is, zal FM8.5 melden dat netwerkconnectie niet mogelijk is en andersom.

Dus ja, maar niet gelijktijdig, als de bestanden op de server staan.

Lokaal is het geen probleem.

rmw

Wil dit dus zeggen dat als FM5.5 files open heeft van server 5.5; FM8.5 geen bestanden meer zal kunnen openen van server 8.5 omdat op cliënt zeide beiden via dezelfde poort werken? Kan men die poorten eventueel wijzigen?

• 0
Posted

de poort 5003 zit in de firewall aan de kant van de server en niet van de client. daarom kan je niet twee versies van server (5.5 en 8) op één computer draaien. Ik heb het niet getest maar ik zie geen beletsel waarom je als client in v6 en in v8 niet tegelijk in zou kunnen loggen op twee verschillende servers.

server 5.5 en server 8 afwisselen op 1 computer is volgens mij geen pretje omdat je (zeker van server 8) zorgvuldig alle processen moet stoppen. zie de update read me. http://tinyurl.com/2ywyyj

poortnummers kan je volgens mij niet wijzigen. zie ook http://tinyurl.com/2xjez3

• 0
Posted
Tenzij Filemaker zelf roet in het eten gooit: Met een FM8.5 Client kun je ook met verschillende servers tegelijkertijd contact maken. Kijken we als ander voorbeeld naar webbrowsers dan kun je ook met 2 verschillende webbrowsers vanaf 1 client tegelijkertijd browsen (poort 80).
de poort 5003 zit in de firewall aan de kant van de server en niet van de client
Niet helemaal... met een Firewall kun je verkeer op een poort blokkeren, maar als er geen Firewall is of aanstaat is dit geen isseu. Wel is het zo dat het inkomende verkeer op de server op poort 5003 wordt gerouteerd naar Filemaker Server. Als je dus 2 Filemaker Servers zou installeren en tegelijkertijd zouden draaien (als dat al zou lukken omdat ze dezelfde service draaien) weet de server niet naar welke Filemaker Server hij het verkeer zou moeten routeren. Kan het dan echt niet op 1 server? Wellicht met kunstgrepen of virtual server maar daar zou ik allemaal niet zomaar aan beginnen.
Ik heb het niet getest maar ik zie geen beletsel waarom je als client in v6 en in v8 niet tegelijk in zou kunnen loggen op twee verschillende servers.
Ik ook niet... met het voorbehoud dat Filemaker zelf niet toestaat dat verschillende clients vanaf 1 machine dit tegelijkertijd doen.
  • 0
Posted

Ja, gaat vaak goed, maar heb ook ervaren dat fm server niet wilde installeren!