Jump to content
  • 0

Database remote openen?

Fileman

Question

Posted

Luitjes,

Ben niet echt bekend met beheer op afstand. Dus de volgende vragen komen bij me op.

Ik wil graag een database op de zaak openen. (breedband verbindingen). Wat is nu DE manier? Filemaker server installeren? Is dat noodzakelijk? Of kan ik ook gewoon op afstand de database openen zonder " server"? We gebruiken de database maar met z'n tweeen en de kans dat we er tegelijk inwillen in minimaal. Welke instellingen moeten er gemaakt worden (router)? Moet de map met databases "geshared" staan?

Heb al even rondgekeken maar kon geen antwoord op m'n vragen vinden. Verwijzing naar een site met info ben ik natuurlijk ook blij mee.

Alvast bedankt.

Fileman.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dag!

Ik heb op mijn werk een PC in het lokale netwerk met vast IP-adres. De FM-DB heb ik geconfigureerd om netwerk-sharing toe te laten. Nu kan ik op een andere PC FM vragen een bestand "op afstand" te openen: ik tik dat ip-nummer in en krijg te zien welke databases er beschikbaar zijn...

Nu: je zit met twee aparte fysische lokaties... Je moet dus op één of andere manier een VPN-achtige verbinding tot stand brengen. Het komt er op neer dat je terug een toestand krijgt "alsof" je in een lokaal netwerk zit. Het IP-nummer van de "serverende" PC moet ook vast zijn.

Vraag je provider hier is over uit? Die weet meer...

Je kan natuurlijk ook de webpublishing gebruiken, maar die doet nogaleens vervelend!

Groetjes,

Johan.

• 0
Posted

In Nederland krijg je bij ADSL eigenlijk altijd een vast IP-Adres dus gaat het verhaal op zoals Jo omschrijft (wel router routering poort 5003 goed instellen). Daarvoor moet natuurlijk wel de PC op de zaak aanstaan en de Filemakerapplicatie open staan

Gebruik maken van Filemaker server is de mooiste oplossing maar wellicht dus niet nodig.

Werk je onder Windows en heb je geen andere servers of machines die via het netwerk bereikbaar zouden moeten zijn dan zou je er zelfs voor kunnen kiezen het te doen via remote desktop. Dit vereist wel dat je een PC met Windows XP Pro hebt en dat er maar 1 persoon tegelijkertijd (ofwel intern ofwel extern) op deze machine kan werken. Aan de ander kant is er dan aan de clientzijde geen Filemaker nodig (ook geen XP Pro).

Via VPN zou ook kunnen door gewoon de bestanden te delen over het internet. Onze ervaring (zoals gezegd onze, hoeft niet die van andere te wezen) is echter dat, hoe je het ook doet via VPN, het is meestal een stuk trager.

• 0
Posted

Vanaf mijn computer ingesteld, werken wij reeds jaren met 5 licenties (5 computers) op deze manier:

Via Bewerken -> Samengebruik -> FileMaker Network -> Samengebruik

van netwerk "Aan" -> Alle gebruikers of Gebruikers per priveligeset opgeven.

Via Bestand -> Definiëren -> Accounts en priveleges definiëren.

Kunnen jullie beiden tegelijk erin werken, behalve in hetzelfde veld natuurlijk. :)