Jump to content
  • 0

Opzoeken in tabel

ReneBax

Question

Posted

Hallo,

Ikzelf ben compleet nieuw binnen Filemaker maar ben bezig een programma te schrijven waarbij ik tegen simpele zaken aanloop. Het gaat om het volgende:

Ik heb een tabel Regel met daarin de velden Lengte en Breedte. Als ik dit heb ingevuld dan moet automatisch in het derde veld Prijs een waarde komen te staan. Deze waarde moet uit een andere tabel worden gehaald. In deze table zit een MinWaarde en MaxWaarde en een Bedrag. Tussen deze twee tabellen ligt geen relatie. Als de vermenigvuldiging van de Lengte en Breedte valt tussen de MinWaarde en MaxWaarde dan moet het veld Bedrag overgenomen worden in het veld Prijs.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de waarde in deze andere tabel opgezocht kan worden.

Hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe dit binnen FileMaker geregeld moet worden.

[/i]

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Op het eerste zicht en los uit het handje zou ik voorstellen een Case() te maken op je Prijs veld.

Case(

Als de vermenigvuldiging van de Lengte en Breedte valt tussen de MinWaarde en MaxWaarde (gelinkt via de bestaande relatie) dan moet het veld Bedrag (via de bestaande relatie) overgenomen worden in het veld Prijs.

)

Blijft natuurlijk de vraag wat er moet gebeuren indien de voorwaarde niet opgaat.....en hoe FM gaat weten over welke Min en Max waarde je het hebt in de table Regel...

Dus moet je ook ergens een veld hebben met het product van je vermenigvuldiging...

• 0
Posted

Bedankt JeanWM. Ik merk dat ik het helemaal moet oplossen in de tabellen. Wat ik gedaan heb is in de tabel Regel een veld Opp (Lengte * Breedte) toegevoegd. Deze heb ik gerelateerd aan de tabel Bedragen waarbij de relatie ligt tussen Opp > MinWaarde en Opp <= MaxWaarde waarna ik het specifieke record uit de tabel Bedragen heb. Dit lijkt te werken.

Een hele andere manier van oplossen dan ik normaal gesproken gewend ben maar blijkbaar moet je binnen FM heel veel oplossen in de tabel zelf dmv berekeningen en relaties.

Thanxs.