Ga naar inhoud
  • 0

Timestamps onvindbaar


TheMisfit

Vraag

Ik sukkel nu al een paar dagen met het volgende probleem:

 

Ik maak een (unstored, gerelateerde) berekening met als resultaat Timestamp.

De berekening evalueert juist in alle records maar ik kan er niet op zoeken.

 

Zelfs als ik een wildcard ('*') intyp wordt er niks gevonden terwijl er toch echt een timestamp in het veld zichtbaar is. Maar...,

Als ik het resulaat van het berekeningsveld verander in Tekst of zelfs Getal dan worden de "gecaste Timestamp" wel gevonden;

Verander ik ze terug in Timestamp, Date of Time, dan vind Filemaker niets.

Omsluit ik mijn berekening met een getfield() dan werkt het ook.

 

In alle gevallen blijft het veld Unstored dus daar heeft het volgens mij weinig mee te maken.

 

 

Ik slaag er maar niet in het probleem te reproduceren in een testfile.

 

Heeft er iemand een idee in welke richting ik moet zoeken????

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik maak een (unstored, gerelateerde) berekening met als resultaat Timestamp.

 

Een paar vragen die bij mij opkomen....

In welke tabel zit de berekening en aan welke tabel is de zoeklayout gekoppeld?

En werkt de relatie naar twee kanten? Of staat in het relatie diagram aan 1 kant van de lijn geen kraaienpoot maar een verticale streep?

 

HTH

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een tabel "Versies van dossiers" waarvan sommige records eenzelfde key "parentdossier" meekrijgen.

Dit sleutelveld is tijdens het testen gemakshalve even handmatig ingevuld.

 

Ik maak van deze tabel een tweede occurence "Versies van hetzelfde dossier" en link die aan elkaar dmv hun 'parentkey'.

Ik laat de relatie naar de twee occurence sorteren van hoog naar laag op een veld "aanmaaktijdstip".

 

Op die manier hoop ik lans deze relatie het eerste (meest recente) record te kunnen ondervragen en zo bij elk "Versie van dossier" te kunnen aangeven of er nog een nieuwere versie bestaat in een ander gerelateerd record.

 

Het is dit laatste veld "Aanmaakdatum nieuwste versie" waarop het zoeken misloopt.

 

De berekening bevindt zich in de eerste en eigenlijk enige tabel.

De zoeklayout is ook gekoppeld aan de eerste tabel.

De tweede occurence dient eigenlijk alleen maar om de records te filteren en te sorteren per parentdossier en op aanmaakdatum

 

Aan beide kanten van de relatie staan op het veld "Parentdossier" kraaienpoten.

Link naar reactie
  • 0

Op het gevaar af hier een dikke stommiteit te posten.

Ben maar een amateurke.

 

Maakte ooit iets dergelijks mee, bij mij zat het in een getalveld, en het was opglost toen ik het "type cijfer" in het opmaak menu voor het veld op "halve breedte" instelde. 't Stond ingesteld op volledige breedte ,op de ene computer vond mijn berekening een getal, op de andere pc niet het werd enkel zichtbaar bij het aanklikken.

Mss heb je een gelijaardig probleem.

 

MvG Misj

Link naar reactie
  • 0
Op het gevaar af hier een dikke stommiteit te posten.

Ben maar een amateurke.

 

Maakte ooit iets dergelijks mee, bij mij zat het in een getalveld, en het was opglost toen ik het "type cijfer" in het opmaak menu voor het veld op "halve breedte" instelde. 't Stond ingesteld op volledige breedte ,op de ene computer vond mijn berekening een getal, op de andere pc niet het werd enkel zichtbaar bij het aanklikken.

Mss heb je een gelijaardig probleem.

 

MvG Misj

 

Goed bedoeld advies zou ik nooit bestempelen als een stommiteit ;-)

 

De timestamp wordt perfect getoond maar tijdens een zoekopdracht nooit gevonden, begrijp mijn totale verwarring.

Als ik'm kan vinden dan moet Filemaker Pro dat toch zeker kunnen zou ik denken.

Ik heb voor alle zekerheid ook een beetje met de formatering gespeeld maar dat hielp niet.

Link naar reactie
  • 0
De timestamp wordt perfect getoond maar tijdens een zoekopdracht nooit gevonden, begrijp mijn totale verwarring.

Als ik'm kan vinden dan moet Filemaker Pro dat toch zeker kunnen zou ik denken.

 

Probeer index eens opnieuw op te bouwen.

 

Define fields - index off zetten

Define fields verlaten

Define fields - index terug aanzetten

Link naar reactie
  • 0
De timestamp wordt perfect getoond maar tijdens een zoekopdracht nooit gevonden, begrijp mijn totale verwarring.

Als ik'm kan vinden dan moet Filemaker Pro dat toch zeker kunnen zou ik denken.

 

Probeer index eens opnieuw op te bouwen.

 

Define fields - index off zetten

Define fields verlaten

Define fields - index terug aanzetten

 

Zoals ik zei het veld is unstored want het is gebaseerd op een relatie

Link naar reactie
  • 0

Eindelijk de oorzaak gevonden,... min of meer ;-)

 

Ik had de dbase-files tijdens de development-fase in hun projectmap laten staan en in de dbase-folder onder OSX-server aliases van de files gepubliceerd.

 

Wanneer ik de aliases vervang door de originele files (met exact dezelfde privileges) werkt het opnieuw zoals het hoort.

 

Ik weet dat onder OSX aliases niet altijd exact identiek reageren als het origineel (zoals dat wel het geval was bij OS9) en er bestaat ook nog zoiets als een "echte UNIX-level-alias" meen ik mij te herinneren.

Maar dit was toch wel eigenaardig

 

Heeft nog iemand soortgelijke problemen ondervonden met FS(A) onder OSX?

Link naar reactie
  • 0

Zo lezende ontstond bij mij nog een andere gedachte:

 

Bestand A met de data-wijziging

 

Bestand B met daarin uitkomsten in de berekening gebruik makend van de data uit bestand A.

 

FM versie 8 is daarin niet trefzeker.

Bestand B is zogenaamd niet gewijzigd en hanteert dan nog oude berekende uitkomsten.

Door twee keer "Show Omitted Only" in het script op te nemen, gaat FM ineens wel uit van gewijzigde records in bestand B.

Zoekacties geven dan ineens wel het gewenste resultaat.

 

Overigens was FM6 wel trefzeker op dit gebied...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...