Ga naar inhoud
  • 0

DNS via FM/Webpublish


RuudM

Vraag

Ik experimenteer op dit moment met FM via het web. Nu werk ik met een softwarematige firewall die, op het moment dat ik FM activeer, er over 'klaagt' dat een andere applicate (FM dus) poort 53 (DNS) heeft afgepakt.

 

Is dit op de 1 of andere manier te voorkomen dat FM DNS nodig heeft?

Alle webpublish staat aan en ik maak gebruik van FM8.5 advanced, via een andere poort. Op zich werkt het met de buitenwereld, maar de rest van het lokale netwerk kan dan niets meer.... :?

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is raar maar waar, in de categorie der mysterieuze dingen.

 

Als ik geen internet meer heb op het lokale netwerk en ik sluit FM af, dan gaat het weer goed. Zodra ik FM weer opstart is het mis. Op een bepaald moment blijft de DNS-poort wél bij mijn firewall en moet ik er niet meer aankomen, dan wil het wel werken.

 

Ik zit net te denken of er misschien een link bestaat naar een check op serienummers? Dat het pakket daardoor van slag raakt? Met hetzelfde pakket zit ik nl. óf thuis óf op kantoor te werken. Maar ja, dan wordt het nog gekker. Paranoia?

 

De zoektocht gaat verder!

Link naar reactie
  • 0

Er zijn in de NL versie de mogelijkheden TCP/IP (aan), dan verschijnen vervolgens de IP-nummers van mijn lokale netwerk en het IP-nummer van buiten.

Daarnaast heb ik de Instant Web Publishing aan staan, met een poort welke via de firewall weer geopend staat zodat er kan worden ingelogd.

Als het werkt, dan werkt het goed, totdat ik FM of de server afsluit en weer opstart dan is het, lijkt het, een kat en muisspel voor poort 53 DNS.

Link naar reactie
  • 0

De ip-adressen die je daar ziet eindigen nu waarschijnlijk op :53.

 

Als je daaronder nu op specificeer drukt (achter geavanceerde opties; gegokte vertalingen), krijg je een popupscherm. Probeer eens wat er gebeurt als je bij TCP/IP Poort nummer 80 invult en wat er gebeurt als je 591 invult.

 

Je moet je firewall voor die poorten uiteraard wel openstellen (voor tcp en udp). En als je je applicatie wil gebruiken dien je de toevoeging :591 ook in je url op te nemen.

 

Weet je zeker dat je firewall klaagt over Filemaker?

5a758dc63a47b_Afbeelding1.png.e0f86f7eed5389e6a61bfef1703b25ca.png

Link naar reactie
  • 0

Nope, met die poortwissels blijf ik hetzelfde effect houden. Kat en muis.

 

Ik dacht dat de verbinding uitsluitend TCP/IP was? Hoezo komt er UDP bij? UDP zou bij mij niet door de firewall moeten kunnen komen en toch lijkt het te werken zonder UDP. Wat voor info wordt er dan via UDP verzonden?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...