Ga naar inhoud
  • 0

zoekopdracht met variabelen


jmavanme

Vraag

Goedenavond allemaal,

 

Ik heb het volgende probleem dat ik graag in de groep zou willen gooien:

 

In mijn d'base wil ik voorkomen dat de gebruiker dubbele waarden invoert.

Ik heb daartoe een scriptje geproduceerd dat automatisch opstart bij het invoeren van gegevens in een veld.

 

Ik heb een datumveld, een medewerkerveld en een tijdstipveld.

De medewerker mag maar 1x op dezelfde dag op hetzelfde tijdstip werken.

 

Het script stelt bovengenoemde waarden in als variabelen en zoekt vervolgens op deze waarden. Als de gevonden reeks >1 krijgt de gebruiker een aangepast dialoogscherm te zien.

 

Uiteraard werkt dit niet omdat in mijn zoekopdracht er altijd meer dan 1 record gevonden wordt omdat de datum altijd dubbel is.

 

Ik moet dus op de een of andere manier meerdere zoekopdrachten kunnen geven op basis van de variabelen.

 

Iemand een idee?

 

( ik weet niet hoe ik mijn script hier moet laten zien, werk met FM 9 advanced)

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit is hier al vele keren aan bod gekomen.

Maak een calc field met als inhoud een concatenate van alle te controleren velden. Maak daarna in de relationship graph een selfjoin relatie op dit veld en sluit af met een calc field dat een count doet op een willekeurig element van die relatie. Zodra de count een resultaat groter dan 1 geeft, zit je met een dubbele ingave. Maar die is er dan al, en moet dus verwijderd worden.

Link naar reactie
  • 0

Je doet dat met de ampersand (&):

 

Naam: Jan

Factuurmaand: maart

 

Concatenate geeft dit Janmaart of maartJan naargelang hoe je het gedaan hebt (Naam & Factuurmaand of Factuurmaand & Naam).

Dat werkt en zo deden we het vroeger.

Tegenwoordig kan je in de Relationships Graph ook meer dan één relatie definiëren. Dat komt op hetzelfde neer.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...